دامنه ir

دامنه ir

دامنه ir

دامنه یا دامین Domain چیست؟

قبل از پرداختن به دامنه ir ابتدا باید بدانیم منظور از دامین یا دامنه به طور کلی چیست؟ به طور خلاصه دامین Domain که در فارسی دامنه می گوییم و در لغت به معنی محدوده است، یک پسوند برای مشخص کردن آدرس اینترنتی و URL یک وب سایت است که قبلا جایی استفاده نشده و منحصر به فرد است و توسط متقاضی انتخاب و به یکی از مراکز درخواست ثبت داده می شود. می توان گفت  مهمترین قسمت یک وب سایت نام دامین است که شامل اسم یا نام دامنه و پسوند آن است مثل iran.ir که معولا کاربران در انتخاب نام سعی می کنند نام مناسب با فعالیت سایت خود داشته باشند، برای انتخاب نام دامنه یا پسوند مناسب راهنمای انتخاب دامنه را مطالعه کنید.

توجه: طبق اعلام ایرنیک احراز هویت برای تمام شناسه های ساخته شده در ایرنیک از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجباری است.

ثبت دامنه ir

دامنه ir چه نوع دامنه ای است؟

از نظر دسته بندی دامنه ir جزو دامنه های ccTLD یا Country Code Top Level Domain قرار می گیرد و در لیست سازمان IANA به عنوان country code کشور ایران معرفی شده. پسوند دامنه .ir یا ir Domain مخفف IRAN می باشد و مربوط به کشور جمهوری اسلامی ایران است.

مرکز یا شرکت اصلی ثبت کننده دامنه های ir در ایران کجاست؟

متولی ثبت دامنه های کشور ایران پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات)  و ایرنیک  و تمام دامنه ها پس از تائید این مرکز به ثبت نهایی می رسند.

دامنه ir را تا چند سال می توانم ثبت یا تمدید کنم؟

دوره ثبت و یا تمدید دامین ir یک سال یا پنج سال است. (امکان ثبت یا تمدید مثلا ۳ سال یا دو سال وجود ندارد و فقط ۱ یا ۵ ساله قابل انتخاب است) و امکان تمدید متوالی برای آن وجود ندارد به عنوان مثال اگر یک بار یکساله تمید شود بلافاصله امکان تمدید ۵ ساله وجود نخواهد داشت.

چه اشخاصی امکان ثبت دامنه ir  را دارند؟

برای ایرانیان هر فرد عادی یا اصطلاحا شخص حقیقی که دارای کد ملی و آدرس و کد پستی در کشور ایران باشد یا هر شخص حقوقی مثل سازمان ها و شرکتها که دارای مدارک ثبتی مثل شماره ثبت از اداره ثبت شرکت ها به همراه آدرس و کد پستی کشور ایران را داشته باشند می توانند دامنه ir ثبت کنند.

افراد غیر ایرانی هم می توانند دامنه ir  داشته باشند. هزینه ثبت دامنه ir برای افرادی که آدرس خارج از کشور دارند حتی با ملیت ایرانی به صورت ارزی و یورویی محاسبه می شود و تنها از طریق کارگزار ارزی قابل ثبت است.

شرایط فنی ثبت دامنه ir چیست؟

دامنه با پسوند ir باید حداقل دارای سه کاراکتر باشد، نام دامنه با این پسوند می تواند با یک حرف یا عدد آغاز شود و یا با یک حرف یا عدد پایان یابد و می تواند حداکثر 63 کاراکتر داشته باشد.
برای فاصله دادن بین کاراکترها در نام دامنه نمی توان از جای خالی (Space) استفاده کرد به طور مثال: (www.ab cd.ir) صحیح نمی باشد.
برای فاصله دادن بین کاراکترها می توان از خط فاصله – (dash) استفاده کرد به طور مثال: (a-bcd.ir) صحیح است.
همچنین استفاده از کاراکترهای ? ! & * و از این قبیل در نام دامنه مجاز نمی باشند به طور مثال: (abcd@e.ir ) صحیح نمی باشد.

روش ثبت دامنه ir

در صورت تمایل به ثبت دامنه از طریق دی تلکام: وارد ناحیه کاربری دی تلکام شوید. بخش دامنه ها گزینه جستجو و ثبت دامنه را انتخاب کنید. اگر برای ثبت دامنه از طریق غیر نمایندگان یا وب سایت های ناشناس اقدام کردید توصیه می شود مشخصات صاحب امتیاز را مجددا بررسی کنید تا دامنه به نام شخص دیگری ثبت نشده باشد.

بررسی آزاد بودن نام دامین ir

برای اطمینان از آزاد بودن نام دامین و اطمینان از اینکه شخص دیگری قبلا آن را ثبت نکرده، می توانید از دامنه مورد نظر خود اصطلاحاً whois بگیرید. برای انجام این کار می توانید به ناحیه کاربری دی تلکام به آدرس https://day.ir/panel بخش دامنه ها گزینه جستجو و ثبت دامنه مراجعه کنید.

قیمت و هزینه ثبت دامنه ir

هزینه ثبت  و تمدید دامنه های .ir   اخیرا به دلیل کاهش تخفیف کارگزاران تغییر کرده. برای اطلاع از قیمت دامنه به بخش تعرفه ثبت دامنه مراجعه کنید.
قیمت دامنه ir برای افراد غیر ایرانی یا اشخاصی که ساکن خارج از کشور هستند به صورت ارزی محاسبه می شود.

آیا ثبت دامنه ir. از طریق نماینده اجباری است؟

خیر اجباری در ثبت دامنه از طریق کارگزار یا نماینده نیست.  شما می توانید به صورت مستقیم از طریق مرکز ایرنیک هم دامنه مورد نظر را ثبت کنید. با توجه به سیاست های مرکز ثبت ایرنیک، به نظر می رسد تمرکز بر برون سپاری خدمات توسط کارگزاران یا نماینده در اولویت بیشتری نسبت به ارائه خدمات به کاربران نهایی یا End User دارد. در صورت ثبت دامنه از طریق نماینده، شما از خدمات نماینده از جمله خدمات پشتیبانی یا تخفیف ها، پیگیری تمدید و مشاوره کارشناسان و امکانات دیگر برخوردار خواهید بود. لازم به ذکر است ساعات تماس تلفنی و خدمات پشتیبانی مرکز ایرنیک محدود است. همچنین از نظر مالکیت هیچ تغییری در دامنه ایجاد نمی شود، نماینده در واقع رابط یا کارگزار امور مالی و فنی دامنه شماست و در نهایت دامنه به نام سازمان یا شخص متقاضی و در مرکز ثبت می شود.

آیا دامنه ir. بلافاصله ثبت می شود و آماده استفاده است؟

پاسخ تا حدود زیادی منفی است. بعد از تکمیل مراحل ثبت دامنه، دامنه شما در لیست تایید ایرنیک قرار می گیرد و پس از تائید به ثبت نهایی می رسد و به طور خودکار در پنل کاربری شما در کنترل پنل دی تلکام یا هر نماینده دیگری و همزمان در شناسه ایرنیک شما قرار می گیرد. زمان این تایید با توجه به اینکه توسط نیروی انسانی انجام می شود ممکن است متفاوت باشد.
به طور کلی مدت زمان تائید نام یک دامنه ir از سوی ایرنیک متغیر است و ممکن است از 1 روز یا بیشتر طولانی شود. در برخی موارد ممکن است مرکز ثبت دامنه برای تائید نام دامنه درخواست ارائه مدارک نماید که در اینصورت صاحب امتیاز دامنه باید این مدارک را برای ایرنیک ارسال کند. لازم به ذکر است از زمانی که درخواست ثبت دامنه داده می شود به مدت 10 روز فرصت ارسال این مدارک وجود دارد و پس از آن دامنه مورد نظر از حالت رزرو خارج شده و مجدد برای ثبت آزاد می گردد.

مدت تایید نام دامنه ir

امکان ابطال سفارش و درخواست ثبت دامنه ir.

از آنجا که دامنه ها توسط ایرنیک تک به تک تایید می شوند در مواردی ممکن است با ثبت دامنه مورد نظر شما بعد از درخواست موافقت نشود یا برای آن دامنه از شما مدارکی مثل تعهد نامه یا مدرک مالکیت بر علامت تجاری و از این قبیل درخواست شود. در صورت نیاز به ارسال مدارک پس از ورود به سایت nic.ir از قسمت ارسال مدارک وارد بخش مدارک مربوط به امور دامنه شده و گزینه تکمیل فرم و ارسال مدارک را انتخاب نمائید. سپس فایل مدرک را پیوست نموده، فرم مربوطه را تکمیل و ارسال کنید. همچنین می توانید مدارک خود را برای ایرنیک به شماره 22295700 فکس نمائید.

تعهد نامه کتبی ایرنیک

در مواردی ایرنیک از کاربر درخواست تعهد نامه می کند. توضیحات کافی در صفحه تعهد نامه ایرنیک درج شده.

آیا امکان تغییر نام دامنه ir پس از ثبت وجود دارد؟

خیر نام دامنه بعد از ثبت قابل تغییر نیست.

انتقال دامنه 

آیا امکان تغییر مشخصات شناسه ایرنیک وجود دارد؟

بله، امکان اصلاح  و تغییر برخی مشخصات شناسه نظیر آدرس، کدپستی، تلفن، پست الکترونیک وجود دارد.

چگونه دامنه ir. را به شخص دیگری واگذار کنم؟

اگر منظور از واگذاری انجام امور فنی و اداری باشد با تغییر شناسه این کار قابل انجام است ولی برای واگذاری مالکیت باید مستقیماً از طریق سایت ایرنیک اقدام شود. به این ترتیب که صاحب امتیاز فعلی دامنه یا همان فروشنده دامنه وارد سایت nic.ir شده و از گزینه های سمت راست صفحه گزینه انتقال دامنه را انتخاب می کند و در صفحه باز شده در قسمت فروش دامنه (انتقال به شناسه دیگر)، نام دامنه خود را وارد می نماید و پس از دریافت رمز انتقال، آن را به صورت محرمانه در اختیار صاحب امتیاز آینده دامنه یا خریدار قرار می دهد. شخص خریدار نیز با داشتن رمز انتقال دامنه وارد سایت ایرنیک شده و از قسمت انتقال دامنه وارد بخش خرید دامنه می شود.

هزینه انتقال دامنه ir

هزینه انتقال مالکیت دامین ir مستقیماً به ایرنیک پرداخت می شود و امکان پرداخت این مبلغ از طریق نمایندگان وجود ندارد.

تمدید یک دامنه قبلا ثبت شده توسط نماینده جدید

اگر دامنه مستقیم در ایرنیک ثبت شده یا توسط یک نماینده در هر صورت برای تمدید دامنه خود از طریق یک نماینده جدید به عنوان مثال دی تلکام کافیست رابط مالی دامنه خود را به شناسه نماینده مورد نظر در اینجا da50-irnic تغییر دهید و سپس با ذکر نام دامنه خود از طریق تیکت اطلاع دهید تا دامنه مورد نظر شما جهت تمدید به لیست دامنه های شما افزوده شود.

روش تغییر رابط های شناسه در دامنه های ir.

برای تغییر رابط های دامین ir. در صورتی که از طریق نماینده اقدام می کنید لازم است از ابتدا یا قبل از تغییر، آن نماینده را به عنوان رابط اداری دامنه مورد نظر قرار دهید. در اینصورت در دی تلکام یا هر نماینده ای که رابط اداری دامنه باشد می توانید رابط دامنه را تغییر دهید. در غیر اینصورت می توانید از طریق مرکز ثبت ایرنیک نسبت به تغییرات مورد نظر اقدام کنید.

روش انتقال دامنه ir به یک کارگزار یا نماینده

دامنه های ir به طور معمول عملیاتی به نام انتقال ندارند و فقط تغییر رابط  در آن صورت می گیرد. این یعنی برای انتقال به یک نماینده دیگر و مثلا به قصد تمدید برای مثال از طریق دی تلکام  تنها کافیست شناسه da50-irnic را در بخش رابط مالی آن دامنه قرار دهید و درخواست ایمپورت دامنه مورد نظر را از طریق تیکت به کارشناسان دی ارسال کنید.

چگونه می توانم دامنه .ir خود را از دی تلکام به شرکت دیگری انتقال دهم؟

شما می توانید با تغییر رابط مالی دامنه خود از طریق سایت nic.ir و قراردادن شناسه شرکت مقصد در قسمت رابط مالی دامنه خود، نسبت به انجام این کار اقدام فرمائید.

روش ساخت شناسه ایرنیک

لطفا صفحه راهنمای ساخت شناسه ایرنیک راببینید.

روش تغییر نیم سرور NameServer های دامنه ir.

برای تغییر از طریق کارگزار یا نماینده می توانید به وب سایت نماینده مراجعه کنید برای مثال در درصورتیکه رابط فنی دامنه شما شناسه دی تلکام یعنی da50-irnic باشد، شما دسترسی لازم برای این منظور را از بخش NameServer ها در ناحیه کاربری دی تلکام قسمت دامنه ها دارید.

درصورتیکه رابط فنی دامنه شما دی نیست به این طریق عمل کنید:

وارد سایت nic.ir شده و پس از ورود در شناسه خود، در سمت چپ صفحه از بخش دامنه های من دامنه مورد نظر خود را جستجو کنید و در صفحه باز شده در قسمت سامانه نام دامنه (DNS)، روی گزینه ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه کلیک کنید.

مالکیت گروهی یا بیش از یک نفر برای دامنه ir

این امکان وجود ندارد و هر دامین ir. تنها می تواند یک صاحب امتیاز یا مالک داشته باشد. در چنین مواردی ثبت به نام شخص حقوقی مثلا شرکت می تواند مشکل گشا باشد.

لغو سفارش پرداخت نشده در ایرنیک

وارد سایت www.nic.ir شده و پس از وارد شدن در شناسه ایرنیک خود، در قسمت دامنه های من، دامنه موردنظر خود را جستجو کنید. در صفحه باز شده به پایین صفحه بخش درخواست های این دامنه رجوع کنید و روی شماره موردی که وضعیت پرداخت آن پرداخت نشده است کلیک کرده و در صفحه باز شده با انتخاب گزینه انصراف از درخواست، نسبت به لغو سفارش پرداخت نشده خود اقدام فرمائید.

آیا امکان مخفی کردن یا عدم نمایش مشخصات مالکیت و یا مشخصات Whois دامین ir وجود دارد؟

خیر، با توجه به سیاست کنونی مرکز ثبت دامنه(ایرنیک)، این امکان برای دامنه های ir وجود ندارد.

چرخه حیات دامنه ir.

 

 

ir domain lifecycle

شناسه دامنه ir

پرسش محرمانه یا پاسخ محرمانه در ایرنیک به چه معناست؟

در مواردی ممکن است نیاز به بازیابی اطلاعات یک شناسه وجود داشته باشد و یا شما دسترسی به شناسه خود نداشته باشید. توضیحات کامل در خصوص پرسش و پاسخ محرمانه ایرنیک در صفحه مربوطه در همین بلاگ ذکر شده.

فراموشی رمز شناسه ایرنیک

در بخش دامنه یک راهنما برای فراموشی رمز یا گذرواژه شناسه های ایرنیک ایجاد شده.

روش بازیابی شناسه ساخته شده خودکار توسط نمایندگان

شناسه هایی که توسط EPP/API بین ایرنیک و نماینده ایجاد می شود امکان ورود به سایت ایرنیک را ندارند روش فعال کردن شناسه های ایجاد شده توسط نمایندگان در بخش دامنه بلاگ توضیح داد شده. طبق اعلام ایرنیک از ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساخت شناسه توسط سیستم نمایندگان غیر فعال می شود و کاربران برای ساخت شناسه باید مستقیما به سایت ایرنیک مراجعه کنند.

شناسه قدیمی ایرنیک چیست؟

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد شناسه های قدیمی دامنه های ir  به بخش دامنه بلاگ مراجعه کنید.

 

دامنه های مرتبه سوم ir یا زیر دامنه ir کدامند؟

به دلایل مختفلی مثل تعیین یک حوزه تخصصی در دامنه های کشوری یا موارد دیگر اکثر پسوندهای کشوری برای دامنه خود اصطلاحا زیر دامنه یا دامنه مرتبه سوم دارند. دامین های مرتبه سوم ir. برای کاربردهای مختلفی ایجاد شده اند و عبارتند از:

co.ir.
id.ir.
ac.ir.
net.ir.
org.ir.
gov.
sch.ir.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

نکات مهم در انتخاب اسم دامنه    پسوند دامنه .gov.ir چه کاربردی دارد؟      دامین مدارس یا sch.ir    پسوند دامین id.ir    شناسه ایرنیک چیست؟      احراز هويت ايرنيک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *