نکته های ثبت دامنه اینترنتی

نکته های ثبت دامنه اینترنتی

نکته های ثبت دامنه اینترنتی

دامنه یا دامین Domain چیست؟

به طور خلاصه دامین Domain که در فارسی دامنه می گوییم، یک پسوند برای مشخص کردن آدرس اینترنتی یک وب سایت است که قبلا جایی استفاده نشده و منحصر به فرد است و توسط متقاضی انتخاب و به یکی از مراکز درخواست ثبت داده می شود به همین دلیل نکته های ثبت دامنه اینترنتی را در اینجا بررسی می کنیم، در واقع مهمترین قسمت یک وب سایت نام دامین است که شامل اسم یا نام دامنه و پسوند آن است مثل website.ws که معولا کاربران در انتخاب نام سعی می کنند نام مناسب با کسب و کار یا هدف خود داشته باشند.

چطور یک دامنه ثبت کنم؟

ثبت دامنه توسط شرکت های مختلفی در ایران و خارج از ایران انجام می شود، برای ثبت دامنه توسط دی تلکام می توانید به بخش کاربری مراجعه کنید ودر سایر شرکت ها بخش اعضای آن ها معمولا بعد از ثبت نام این امکان را به شما می دهد.

انتخاب مرکز ثبت

هنگام ثبت دامنه ممکن است برای یک پسوند خاص در شرکت های مختلف قیمت های مختلفی را ببینید،‌ فراموش نکنید هیچ ارزانی بی حکمت نیست، هر شرکت در ایران دامنه های خود را توسط یک مرکز ثبت که طرف قرارداد مستقیم سازمان جهانی ICANN است و اصطلاحا به آنها رجیسترار گفته می شود ثبت می کند. و دلیل اصلی تفاوت قیمت در دامنه های بین المللی تفاوت هزینه رجیسترارها است.
قیمت بعضی از رجیسترارها ممکن است یک یا ۲ دلار با دیگری متفاوت باشد ولی خدماتی که به کاربران ارائه می دهند ممکن است یکسان نباشد و برای بعضی موارد کارمزد دریافت کنند. همچنین بعضی از رجیسترارها حساسیت بالایی به کاربران ایرانی دارند و در صورت اطلاع از ایرانی بودن مالکیت دامنه ممکن است مشکلاتی برای صاحب آن ایجاد شود. پس قبل از ثبت دامنه نام رجیسترار را از شرکت ثبت کننده بخواهید و سابقه آن را بررسی کنید.

قیمت ثبت دامنه

قیمت ثبت دامنه های کشوری ایران از طرف مرکز ایرنیک مشخص می شود که معمولا برای نمایندگان درصد های تخفیف در نظر می گیرد و این موضوع باعث می شود قیمت نمایندگان در مواردی از ایرنیک پایین تر باشد. در مورد سایر دامنه ها قیمت ارزی که هر ساله اندکی افزایش دارد به نماینده اعلام می شود و شرکت ثبت کننده با تبدیل نرخ ارز به کاربران ارائه می کند. برای اطلاع از قیمت دامنه در دی تلکام به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات ظاهری و فنی یک دامنه خوب

حتی اگر در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو مهارت دارید،‌باز هم انتخاب نام دامنه مناسب اهمیت زیادی دارد. برای ثبت دامنه یا دامین خوب توجه به نکته های زیر توصیه می شود:

1- طول دامین یا دامنه

کوتاهی نام دامنه و طولانی نبودن آن یکی از ویژگی های مهم یک دامنه اینترنتی است ولی اجباری نیست و در خیلی موارد دامنه های کوتاه آزاد نیستند، پس بهترین راه انتخاب نام تا حد امکان کوتاه است. بر اساس قانون نام گذاری دامنه ، طول نام دامنه نباید بیشتر از 67 کاراکتر باشد و معمولا کمتر از ۳ حرف امکان پذیر نیست. ولی به طور معمول کاربران اینترنتی به نام های بیش از ۱۰ کاراکتر علاقه ندارند و آن را از یاد می برند.

2- نام دامنه  قابل فهم و قابل درک باشد

اگر کاربری بتواند نام دامنه قابل درکی برای خود و یا تجارت و هدف خود انتخاب نماید و دامنه را به ثبت برساند تقریبا از پنجاه درصد از موانع عبور کرده است به عنوان مثال می توان اشاره کرد تمامی کاربرانی که در فضای مجازی به جستجوی یک مرکز پشتیبانی هستند با نام دامنه Support.com و یا supportCenter.ir بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد تا نام دامنه markazposhtiebani.com

3- نام دامنه راحت به خاطر سپرده شود

به خاطر سپردن نام دامنه باعث خواهد شد تا کاربران در هر مکانی که به اینترنت متصل می شوند بتوانند وارد سایت اینترنتی شما شوند و از آن استفاده نمایند و یا حتی آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمایند ، در صورتی که نام دامنه شما خوب انتخاب شده باشد خیلی سریع در افکار عمومی جای خواهد گرفت.
از جمله دامنه های قابل فهم و قابل درک می توان به دامنه های game.com اشاره کرد که به وضوح مشخص است دامنه Game در خاطر هر فردی با هر نوع سطح تحصیلاتی ثبت خواهد شد ( جالب است که بدانید دامنه مذکور در سال 2008 ارزشی معادل 560 هزار دلار آمریکا داشت )

4- دامنه نمایانگر فعالیت

توصیه مشاوران تجارت الکترونیک و تبلیغاتی به مدیران شرکت ها همواره ذکر این مورد بوده است که حداقل یک کلمه که در بردارنده نام برند یا نوع تجارت شرکت باشد در نام دامنه انتخابی برای وب سایت شرکت قرار بگیرد.
مثال: بانک پارسیان که آدرس اینترنتی به شکل رو به رو دارد که نام بانک در نام دامنه جای گرفته است ParsianBank.ir

5- انتخاب نام دامنه برای افراد مشهود و یا وب سایت های شخصی

نام دامنه برای افراد مشهور از جمله بازیگران و خوانندگان و … و یا وب سایت های شخصی افراد می تواند بر اساس نام و نام خانوادگی آنان انتخاب شود
مانند: bahmanhashemi.ir

6- سادگی نوشتاری کلمات در نام دامنه

در نام دامنه نباید از کلمات سخت که کاربران زیاد با آن آشنایی ندارند و یا عمومیت کمتری نزد مردم دارند استفاده شود ، استفاده از این کلمات باعث سردرگمی کاربران در تایپ نام دامنه در مرورگر خواهد شد.

7- نام دامنه فینگلیش

از کاراکتر های انگلیسی که معنای فارسی دارند ( فینگلیش ) تا حد امکان در نام دامنه خود استفاده نکنید مگر مواردی که خواندن آن راحت یا به خاطر سپردن آن آسان باشد.

8-دش یا dash  یا خط فاصله در نام دامنه

خط فاصله در مواردی که نام مورد نظر آزاد نیست یا نام بدون خط فاصله آن را قبلا ثبت کرده اید می تواند مناسب باشد. ولی توصیه می شود در موارد غیر ضروری از کاراکتر ( – ) دش یا dash در نام دامنه خود استفاده نکنید .

9- از بکاربردن اعداد و حروف غیر ضرروی اجتناب کنید

اعدادی که کوتاه باشند یا به همراه نام یک آهنگ زیبا ایجاد می کنند ممکن است مناسب باشند ولی استفاده از اعداد طولانی یا شماره تلفن های طولانی در ثبت دامنه انتخاب خوبی نمی تواند باشد. در هنگام ثبت دامنه از اعدادی مثل 2 و 4 که معنی to و for ممکن است داشته باشند و حروف غیر مربوطه در نام دامنه خود استفاده نکنید. استفاده از این نوع نام دامنه باعث خواهد شد کاربر وب سایت شما را جدی نگیرد.

10- پسوند com. ثبت کنید اما نه به هر قیمتی

محبوب ترین پسوند برای نام یک دامنه ، پسوند com. است. اما نباید نام غیر معمول را فدای انتخاب پسوند com. کرد وقتی نام مورد نظر ما آزاد نیست که این روز ها احتمال آزاد بودن آن خیلی کم است بهتر است سراغ سایر پسوندها برویم به عنوان مثال: pahlavan.ir به جای PahlaOne.com . پسوندهای زیادی برای ثبت دامنه وجود دارد. برای مشاهده لیست دامنه های قابل ثبت به این آدرس مراجعه کنید.

11- نام دامنه قابل حدس

در صورتی که نام دامنه اینترنتی توسط اشخاص و یا با تبلیغات به مشتریان معرفی شد تجربه نشان داده است که تعداد کمی از مشتریان در همان روز به آن آدرس اینترنتی معرفی شده مراجعه می کنند و تعداد بسیار زیادی از آنان بعد از گذشت چند روز نام دامنه را از یاد خواهند برد پس نام دامنه ای انتخاب نمایید که مشتریان بتوانند بر اساس کاری که قرار است برای انجام آن به شما مراجعه کنند بتوانند آن را حدس بزنند و همه چیز را بر عهده موتورهای جستجو نگذارید و ثبت دامنه ای که مخاطب شما حتی در صورت فراموشی آن را حدس بزند گزینه منطقی تری است برای مثال اگر شرکت سامسونگ در ایران دفتر نمایندگی دارد نام دامنه SamsungIran.ir هم مناسب است هم برای مخاطب قابل حدس.

12- برداشت اشتباه در ثبت دامنه ir

برخی کاربران تصور می کنند استفاده از دامنه ir به دلیل اینکه مرکز ثبت آن در ایران است ممکن است باعث مشکلاتی شود. در اکثر موارد شکایت های بین المللی که از صاحبان دامنه های gTLD از جمله com یا net و امثال آن بابت مواردی مثل عدم رعایت کپی رایت می شود ممکت است مرکز ثبت، دامنه را تعلیق یا سلب امتیاز کند ولی در ایران تا زمانی که  شکایت رسمی یک مرجع به ایرنیک و یا مرجع قضایی  انجام نشود یا عدم مغایرت با قوانین ایرنیک و قوانین کشوری وجود نداشته باشد مشکلی برای دامنه بوجود نمی آید.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

ثبت دامین آنلاین با تخفیف

کاربرد دامنه .org.ir

دامین مدارس یا sch.ir

پسوند دامین id.ir برای چیست؟

هزینه تمید دامین WS 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *