ساخت شناسه ایرنیک

ساخت شناسه ایرنیک

ساخت شناسه ایرنیک

برای ثبت دامنه های ir ابتدا باید اقدام به ساخت شناسه ایرنیک در سایت nic.ir (مرکز ثبت دامنه ir) کنید.
قبل از تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ امکان ایجاد شناسه  به صورت خودکار توسط وب سایت نمایندگان و دی تلکام به صورت آنلاین از طریق API/EPP وجود داشت. ساخت شناسه از طریق نمایندگان طبق اعلام ایرنیک دیگر قابل انجام نیست و کاربران برای ساختن شناسه لازم است به سایت ایرنیک مراجعه کنند.
البته وجود این امکان با توجه به ساختار API ایرنیک مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی به اطلاعات شناسه برای کاربر و نیاز به نامه نگاری و پرسش و پاسخ محرمانه را ایجاد می کرد.

توجه: طبق اعلام ایرنیک احراز هویت برای تمام شناسه های ساخته شده در ایرنیک از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجباری است.

شناسه ایرنیک چیست؟

شناسه یا هندل که به آن رابط دامنه و نیک هندل هم گفته می شود یک کد است که مشخصات هر شخص حقیقی یا حقوقی را نمایش می دهد. اطلاعات هر متقاضی ثبت دامنه ir در بانک اطلاعاتی مرکز ذخیره شده و برای هر بار ثبت یا تغییرات رابط ها این کد یا نیک هندل مورد استفاده قرار می گیرد و در موارد زیادی به جای وارد کردن اطلاعات تنها وارد کردن هندل ایرنیک یا رابط دامنه کافی است. اطلاعات بیشتر در خصوص شناسه ایرنیک را اینجا ببینید.

مراحل ساخت شناسه ایرنیک

وارد وب سایت ایرنیک شوید و روی گزینه ساختن شناسه کاربری که در تصویر زیر مشخص شده کلیک کنید:

ساختن شناسه کاربری nic handle

  • در مرحله اول باید نوع شناسه خود را مشخص کنید. در این مرحله اگر قصد دارید دامنه شخصی ثبت کنید گزینه شخص حقیق را انتخاب کنید. این انتخاب فقط صاحب امتیاز را مشخص می کند و شما می توانید یک شناسه حقیقی داشته باشید رابط فنی دامنه ای باشید که شناسه آن حقوقی و شرکتی است.
انتخاب نوع شناسه شخص حقیقی یا حقیق
اگر برای وزاتخانه یا سازمان دولتی یا مراکز آموزشی و پژوهشی دامنه ثبت می کنید موارد بعدی را انتخاب کنید:

شناسه برای وزاتخانه یا سازمان دولتی یا مراکز آموزشی و پژوهشی

  • مرحله دوم وارد کردن مشخصات شناسه (توجه کنید در صورتی که شناسه حقیقی می سازید یکی از موارد کارت ملی یا پاسپورت کافی است و هر دو ضروری نیست)

 

وارد کردن مشخصات شناسه
نکته مهم: در بخش رابط های دامنه حتما این گزینه را انتخاب کنید: آزاد برای نمایندگان فروش (فقط نمایندگان فروش ایرنیک و یا خودتان می‌توانید این شناسه را به عنوان صاحب امتیاز یا هریک از رابط‌های دامنه قرار دهید)

نکته مهم: بخش پرسش و پاسخ مهم است و در‌ آینده ممکن است به آن نیاز داشته باشید بنابراین هر دو را در یک محل مناسب ذخیره کنید.

رابط‌های مجاز

پس از تکمیل فرم و انتخاب موارد لازم دکمه بازنگری را انتخاب و کلیک کنید تا شناسه شما نمایش داده شود.

توجه: از ابتدای سال ۱۴۰۲ فعالیت های تغییر نیم سرور یا تمدید ثبت و کلیه خدمات دامنه در ایرنیک برای تمام دامنه های ir که شناسه آنها وریفای نشده اند متوقف می شود

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

تعرفه قیمت ثبت دامنه     احراز هویت ایرنیک     شناسه قدیمی     پرسش محرمانه و پاسخ محرمانه ایرنیک     انتقال دامنه ir.     طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *