احراز هويت ايرنيک

احراز هويت ايرنيک

احراز هويت ايرنيک

احراز هویت ایرنیک چیست؟

احراز هویت ایرنیک روشی برای تایید اصالت و درستی اطلاعات صاحب شناسه از جمله آدرس ایمل، شماره تلفن هراه و مطابقت با کد ملی اشخاص است که توسط متولّی ثبت دامنه های کشور ایران پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واحد ثبت دامنه ایرنیک انجام می شود. همچنین تمام دامنه ها پس از تائید این مرکز به ثبت نهایی می رسند. این مرکز از ابتدای سال ۱۴۰۲ وریفای یا احراز هویت را برای تمام شناسه های حقیقی ایرنیک اجباری کرده و به دامنه هایی که شناسه آنها احراز هویت نشده خدمات ارائه نخواهد کرد.

مراحل احراز هویت شناسه های ایرنیک

در این فرایند کاربر صاحب شناسه ایرنیک اطلاعات خود در سه مرحله وریفای می کند و احراز هویت انجام می شود:

  • ابتدا آدرس ایمیل با تایید لینک وریفای می شود.
  • سپس شماره موبایل از طریق کد پیامکی تایید می شود.
  • در آخر اطلاعات کارت ملی که به نظر می رسد به صورت خودکار با سیستم ثبت احوال استعلام می شود.

متن اطلاعیه مرکز ایرنیک برای احراز هویت:

احتراماً به اطلاع می‌رساند از ابتدای سال 1402 کلیه درخواست‌های مرتبط با دامنه نقطه آی آر فقط از طریق شناسه‌های کاربری احراز هویت شده پذیرفته خواهد شد و به هیچ یک از درخواست‌های ارسالی (اعم از ثبت، تمدید، لغو، انتقال و نظایر آن) در شناسه‌های کاربری فعلی ترتیب اثر داده نخواهد شد. در همین راستا از جنابعالی دعوت می‌شود به منظور جلوگیری از تضییع حقوق خود، در اسرع وقت با مراجعه به لینک زیر https://verify.nic.ir نسبت به تکمیل اطلاعات شناسه کاربری و احراز هویت اقدام نمایید. بدیهی است مسئولیت عدم اقدام در این خصوص بر عهده کاربر می‌باشد.

چه کسانی باید احراز هويت ايرنيک را انجام دهند؟

طبق اعلام مرکز ثبت: احراز هویت الکترونیک صرفاً برای اشخاص حقیقی ایرانی و صاحب دامنه که در سامانه ثبت دامنه اطلاعات آنها موجود است امکانپذیر می باشد.
شناسه های حقیقی خارجی و غیر ایرانی هنوز به فرایند احراز هویت نیاز ندارند و در آینده شرایط آن اعلام خواهد شد.
همچنین به گفته ایرنیک احراز هویت شناسه های حقوقی متعاقبا اعلام خواهد شد.

وریفای و احراز هویت برای صاحبان چند شناسه

در حال حاضر ایرنیک درخواست کرده در صورتی که چند شناسه دارید تنها با یک شناسه احراز هویت انجام دهید:
کاربران و صاحبان دامنه که صاحب چند شناسه کاربری ایرنیک هستند فقط با یک شناسه کاربری احراز هویت را انجام دهند.جهت احراز هویت شناسه های دیگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه: تغییر شماره تلفن همراه امکان پذیر نیست

در سامانه احراز هویت ایرنیک کاربر فقط یکبار می تواند شماره تلفن همراه را وارد نماید . تغییر شماره تلفن همراه امکان پذیر نیست.

آیا شماره تلفن همراه وارد شده در بخش وریفای به همه نمایش داده می شود؟

طی استعلامی که از ایرنیک انجام شده شماره تلفن همراهی که در بخش احراز هویت وارد می شود در whois و اطلاعات دامنه نمایش داده نمی شود.

دلایل تایید نشدن هویت صاحب شناسه

به گفته ایرنیک اطلاعات هر کاربر باید با کارت ملی مطابقت داشته باشد و حتی فاصله حروف و تغییر حرف ی با ئ در تایید تاثیر دارد که احتمالا به دلیل استعلام اتوماتیک و سیستمی امکان بروز این خطا وجود دارد:

تایپ حروف باید دقیقا مطابق با کلمات تایپ شده روی کارت ملی باشد. رعایت فاصله، تایپ صحیح حروف و نظایر آن ضروری است. به عنوان مثال اگر نام یا نام خانوادگی به شکل «امیرحسین» یا «نائینی» در کارت ملی درج شده، تایپ آن‌ها به شکل «امیر حسین» (با فاصله بین امیر و حسین) یا «نایینی» (استفاده از «ی» به جای «ئ» ) باعث بروز خطا در استعلام می‌گردد.

آیا بدون داشتن شناسه می توانم احراز هويت ايرنيک انجام دهم؟

خیر برای احراز هویت یا وریفای لازم است ابتدا یک شناسه ایجاد کنید یا از قبل داشته باشید.

آیا اطلاعات وارد شده بررسی می شود؟

طبق اعلام مرکز ایرنیک: صحت این اطلاعات از طریق سامانه‌های مربوطه استعلام شده و در صورت ورود اطلاعات نادرست، احراز هویت امکان‌پذیر نخواهد بود.

آیا احزار هویت نیاز به ارسال مدارک برای ایرنیک را حذف می کند؟

خیر احراز هویت یک مرحله جدید در ایرنیک است که  فقط یک مرحله برای تایید ایمیل و تلفن دارنده شناسه اضافه شده و تغییری در مواردی که نیاز به مدارک دارد ایجاد نکرده.

نظر خود را در خصوص احراز هویت ایرنیک به اشتراک بگذارید.

مرکز ایرنیک قوانین سخت گیرانه ای دارد و نمایندگان و کاربران هم گاهی گلایه هایی از قوانین بعضا دست و پا گیر دارند و مواردی مثل عدم تایید نامه ای که با خودکار سیاه امضا شده و عودت نامه برای امضا با خودکار آبی یا قرار نگرفتن مهر روی نام در امضا و … همواره جای سوال داشته. ولی مدتی است برای سایر دامنه ها از جمله دات کام مرحله احراز هویت اضافه شده و به نظر می رسد ایرنیک این مورد را از رجیستراهای دیگر برداشت کرده هر چند در آن ها فقط آدرس ایمیل نیاز به وریفای دارد اینجا شماره تلفن و مشخصات کارت ملی و نام پدر هم اضافه شده. نظر شما چیست؟ لطفا نظر و دیدگاه خود را در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ دی تلکام بلامانع است

مطالب مرتبط:

نکات مهم در انتخاب اسم دامنه     همه چیز درباره دامنه ir.    دامین مدارس یا sch.ir   پسوند دامین id.ir  شناسه ایرنیک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظرات در مورد “احراز هويت ايرنيک

    • نویسنده گراواتار (gravatar)

      خوب قبلا ایمیل تایید شده که شناسه ساختیم دیگه چه کاریه؟. من الان سه تا شناسه به نام خود دارم باید با سه تا شماره موبایل وریفای کنم؟ من که سه تا سیم کارت ندارم آخه

    • نویسنده گراواتار (gravatar)

      مهراد عزیز طبق اعلام امروز ایرنیک افرادی که چند شناسه دارند فعلا فقط برای یکی از آنها وریفای و فرایند احراز هویت را انجام بدهند و برای بقیه شناسه هاتون در آینده اعلام می کنند که چه کاری باید انجام بشه.

    • نویسنده گراواتار (gravatar)

      سلام.سوالی از خدمت شما داشتم .من چند سال پیش شناسه ایرنیک ایجاد کردم اما متاسفانه اون موقع طبق عادت پیشوند فامیلی رو وارد نکرم یکجورایی میشه گفت فامیلی من نیست حالا به نظر شما برای تایید مشکل ایجاد میشه؟چون در پنل هیچ وقت امکان ویراش نبوده.اما بخوام اینجا درست رو وارد کنم با شناسه قبلی همخوانی نداره.میترسم دامنه رو که براش زحمت کشیدم سلب امتیاز کنند.و سوال دوم این امکان تایید برای همیشه وجود دارده یا نه زمان محدودی براش گذاشتن؟تشکر

      • نویسنده گراواتار (gravatar)

        در پروسه احراز هویت حتما بایستی اطلاعات بر اساس مشخصات مندرج بر روی کارت ملی مالک دامنه درج گردد.
        شما میتوانید قبل از تکمیل پروسه Verify با واحد دامنه دی تلکام تماس حاصل فرمائید تا بررسی صورت گیرد.
        احراز هویت دامنه ها تا پایان سال 1401 اجباری نیست و بعد از آن در صورتی که احراز هویت نشده باشید ایرنیک از ارائه خدمات خودداری می کند.

    • نویسنده گراواتار (gravatar)

      سلام برای ساخت شناسه کاربری من همه اطلاعات رو درست ارد میکنم اما خطا میزنه مشکلی برای احراز هویت این شناسه وجود دارد. لطفا بگید چرا دلیلش چیه تماس هم گرفتم کسی پاسخ گو نبود ممنون از شما

      • نویسنده گراواتار (gravatar)

        در صورتیکه شناسه کاربری تائید شده است و مشخصات ورود را دریافت نموده اید، امکان احراز هویت نیز میسر خواهد بود. اگر از خدمات ثبت دامنه دی تلکام استفاده می کنید می توانید با شماره 88838700 تماس حاصل فرمائید.