دامنه .sch.ir

دامنه .sch.ir

دامنه .sch.ir

همه چیز در مورد دامنه . sch.ir

دامنه .sch.ir یک دامنه مرتبه سوم از نظر نوع در مرکز ثبت است :
Country Code Third Level Domain یا اصطلاحا CCTLD است . نمونه دامنه alborz.sch.ir در این پسوند، sch مخفف School و ir مخفف IRAN است.
ثبت این دامنه تنها برای برای مدارس و موسسات آموزشی تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر است. نام دامنه درخواستی باید مطابق با نام ثبتی مدرسه یا موسسه و یا مخفف دقیق آن باشد . به عنوان مثال مدرسه دریای دانش (مورد فرضی) نمی تواند darya.sch.ir را ثبت نماید.

ثبت دامنه .sch.ir

مدت زمان ثبت یا تمدید دامنه .sch.ir

دوره ثبت این دامنه یک سال یا پنج سال است. (امکان ثبت یا تمید مثلا ۳ سال یا دو سال وجود ندارد و فقط ۱ یا ۵ ساله قابل انتخاب است)

چگونه یک دامین دامنه .sch.ir ثبت کنم؟

برای ثبت دامنه از طریق دی تلکام: وارد ناحیه کاربری دی تلکام شوید. بخش دامنه ها گزینه جستجو و ثبت دامنه را انتخاب کنید. پس از تکمیل مراحل ثبت دامنه و پرداخت، نوبت به ارسال مدارک لازم به ایرنیک می رسد.

قیمت و هزینه ثبت دامنه .sch.ir چقدر است؟

هزینه ثبت دامنه های .ir و دامنه .sch.ir  بعد از مدت زیادی ثابت بودن اخیرا به دلیل کاهش تخفیف کارگزاران تغییر کرده. برای اطلاع از قیمت دامنه به بخش دامنه ها مراجعه کنید.

شرایط عمومی ثبت یک دامنه sch.ir چیست؟

نام دامنه با پسوند .sch.ir مانند سایر دامنه ها باید حداقل دارای سه کاراکتر باشد و می تواند حداکثر 63 کاراکتر داشته باشد. نام دامنه با این پسوند می تواند با یک حرف یا عدد آغاز شود و یا با یک حرف یا عدد پایان یابد .
بین کاراکترها در نام دامنه نمی توان از کاراکتر جای خالی ( (Spaceاستفاده کرد به طور مثال (www.ab cd.sch.ir ) صحیح نمی باشد. برای فاصله دادن بین کاراکترها می توان از خط فاصله (dash) استفاده نمود به طور مثال (a-bcd.sch.ir) صحیح است. همچنین استفاده از کاراکترهای ? ! & * و از این قبیل در نام دامنه مجاز نمی باشند به طور مثال (abcd@e.sch.ir) صحیح نمی باشد .

 whois دامنه یا دامین چیست؟

whois یک جستجو گر دامنه است که با استعلام از مراکز ثبت دامنه وضعیت آن را بررسی و نتیجه را اعلام می کند و در اکثر موارد اگر دامنه قبلا ثبت شده باشد اطلاعات ثبت کننده را نمایش می دهد.

چطور بدانم یک دامنه قبلا ثبت شده یا نه؟

برای اطلاع از این موضوع شما می توانید از دامنه مورد نظر خود اصطلاحاً whois بگیرید.
برای انجام این کار شما می توانید از طریق بخش کاربران دی تلکام به  آدرس https://day.ir/panel در بخش دامنه نام مورد نظر خود را جستجو کنید، همچنین قسمت جستجوگر دامنه به نشانی اینترنتی http://whois.nic.ir این کار را انجام می دهد هر چند ممکن است از دسترس خارج باشد.

برای ثبت دامنه .sch.ir چه مدارکی نیاز است؟

کپی مجوز مدرسه یا موسسه آموزشی و درخواست کتبی در سربرگ با مهر و امضاء مدیر
برای ارسال مدارک پس از ورود به سایت nic.ir از قسمت ارسال مدارک وارد بخش مدارک مربوط به امور دامنه شده و گزینه تکمیل فرم و ارسال مدارک را انتخاب نمائید. سپس فایل مدرک را پیوست نموده، فرم مربوطه را تکمیل و ارسال فرمائید. همچنین می توانید مدارک خود را برای ایرنیک به شماره 22295700 فکس نمائید.

چطور برای دامین شناسه ایرنیک ایجاد کنم؟

راهنمای ساخت شناسه ایرنیک در ناحیه کاربری دی تلکام  بعد از ورد در بخش راهنما وجود دارد. در صورتی که شناسه ایرنیک شما قدیمی است نیاز به بروزرسانی دارد.

چرا درخواست ثبت دامین من  ابطال شد؟

بررسی صلاحیت درخواست کننده ثبت دامنه های ir و دامنه .sch.ir توسط مرکز ثبت ایرنیک و نیروی انسانی انجام می شود و دی تلکام یا سایر نماینده ها دسترسی به این موضوع ندارند و ممکن است در خیلی از موارد مدارک متقاضی پذیرفته نشود. در صورت بروز هر گونه خطا در این مرحله 2 حالت رخ می دهد:
1) سفارش ثبت دامنه شما ابطال می شود و هزینه پرداخت شده بابت آن به حساب کاربری شما باز می گردد.
2) دامنه در لیست سفارشات دی تلکام قرار میگیرد و توسط کارشناس تا ثبت نهایی و یا روشن شدن وضعیت ثبت پیگیری می شود.

آیا ثبت دامنه .sch.ir از طریق نماینده اجباری است؟

خیر ثبت دامنه توسط کارگزا یا نماینده الزامی نیست اما در صورت ثبت دامنه از طریق نماینده، شما از خدمات نماینده از جمله خدمات پشتیبانی یا تخفیف ها، پیگیری تمدید و مشاوره کارشناسان و امکانات دیگر برخوردار خواهید بود. لازم به ذکر است ساعات تماس تلفنی و خدمات پشتیبانی مرکز ایرنیک محدود است و سیاست مرکز برون سپاری خدمات به کارگزاران است. نماینده در واقع رابط یا کارگزار امور مالی و فنی دامنه شما می باشد. در نهایت دامنه به نام سازمان یا شخص متقاضی و در مرکز ثبت می شود.

دامنه .sch.ir دامین مدارس کشور

آیا می توان یک دامنه .sch.ir را همزمان به نام دو نفر ثبت کرد؟

خیر، این امکان وجود ندارد و هر دامنه تنها یک صاحب امتیاز یا مالک دارد.

چه مقدار طول می کشد تا دامنه .sch.ir به ثبت برسد؟

پس از تکمیل مراحل ثبت دامنه در بخش اعضای دی تلکام، دامنه شما برای تائید به مرکز ثبت دامنه (ایرنیک) ارجاع می گردد و پس از ارسال مدارک و تائید نام دامنه شما از سوی ایرنیک، به ثبت نهایی می رسد و به طور خودکار در پنل کاربری شما در کنترل پنل اعضای دی تلکام و همزمان در شناسه ایرنیک شما قرار می گیرد.
به طور کلی مدت زمان تائید نام یک دامنه از سوی ایرنیک متغیر می باشد و ممکن است از 1 الی 5 روز کاری به طول بیانجامد. لازم به ذکر است از زمانی که درخواست ثبت دامنه داده می شود به مدت 10 روز فرصت ارسال مدارک وجود دارد و پس از آن و در صورت عدم ارسال مدارک درخواست شده، دامنه مورد نظر از حالت رزرو خارج شده و مجدد برای ثبت آزاد می گردد.

آیا امکان تغییر نام دامنه sch.ir پس از ثبت وجود دارد؟

پاسخ منفی است، امکان تغییر نام دامنه بعد از ثبت وجود ندارد.

انتقال دامنه .sch.ir

آیا می توانم نسبت به تغییر مالکیت دامنه .sch.ir  اقدام و دامنه خود را به شخص دیگری واگذار نمایم؟

خیر، به طور کلی درخصوص هیچ یک از دامنه های مرتبه سوم یا Third Level از جمله sch.ir این امکان وجود ندارد.

چگونه نیم سرور NameServer های دامنه .sch.ir را عوض کنم؟

برای تغییر نیم سرور یا آدرس دی ان اس سرور دامنه .sch.ir درصورتی که رابط فنی دامنه شما شناسه دی تلکام یعنی da50-irnic باشد، شما دسترسی لازم برای این منظور را از بخش NameServer ها در ناحیه کاربری دی تلکام قسمت دامنه ها دارید.

درصورتیکه رابط فنی دامنه شما دی نیست به این طریق عمل کنید:

وارد سایت nic.ir شده و پس از ورود در شناسه خود، در سمت چپ صفحه از بخش دامنه های من دامنه مورد نظر خود را جستجو کنید و در صفحه باز شده در قسمت سامانه نام دامنه (DNS)، روی گزینه ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه کلیک کنید.

آیا می توانم مشخصات مالکیت و یا مشخصات Whois دامنه sch.ir خود را مخفی نمایم؟

خیر، با توجه به سیاست کنونی مرکز ثبت دامنه(ایرنیک)، این امکان برای دامنه های ir و زیرمجموعه های آن تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

آیا می توانم نسبت به تغییر مشخصات شناسه ایرنیک خود اقدام نمایم؟

درخصوص شناسه مربوط به دامنه های مرتبه سوم مانند sch.ir، فقط مشخصاتی مثل  آدرس، کدپستی،تلفن و پست الکترونیک قابل تغییر است و به دلیل اینکه نام صاحب امتیاز شناسه باید دقیقاً مطابق با نام دامنه باشد، امکان هیچ گونه تغییر و حتی اصلاح نام صاحب امتیاز شناسه وجود ندارد.

چگونه می توانم دامنه .sch.ir  را به یک نماینده ایرنیک انتقال دهم؟

دامنه های ir به طور معمول عملیاتی به نام انتقال ندارند و تنها تغییر رابط ها در آن صورت می گیرد. به عبارت دیگر در صورتی که قصد تمدید دامنه خود از طریق دی تلکام را داشته باشید تنها کافیست شناسه da50-irnic را در بخش رابط مالی آن دامنه قرار دهید و درخواست ایمپورت دامنه مورد نظر را از طریق تیکت به کارشناسان دی ارسال کنید.

چگونه می توانم دامنه .sch.ir خود را از دی تلکام به شرکت دیگری انتقال دهم؟

شما می توانید با تغییر رابط مالی دامنه خود از طریق سایت nic.ir و قراردادن شناسه شرکت مقصد در قسمت رابط مالی دامنه خود، این کار را انجام دهید.

آیا می توانم دامنه .sch.ir خود را از طریق یک نماینده دیگر تمدید کنم؟

برای تمدید دامنه خود از طریق یک نماینده به عنوان مثال دی تلکام کافیست رابط مالی دامنه خود را به شناسه نماینده برای مثال شناسه دی تلکام da50-irnic تغییر دهید و سپس با ذکر نام دامنه خود از طریق تیکت اطلاع دهید تا دامنه مورد نظر شما جهت تمدید به لیست دامنه های شما افزوده شود.

برای تغییر رابط های دامنه .sch.ir چه کاری لازم است؟

جهت تغییر رابط های دامنه خود در صورتی که از طریق نماینده اقدام می کنید لازم است از ابتدا یا قبل از تغییر رابط اداری دامنه مورد نظر آن نماینده باشد. در اینصورت در دی تلکام می توانید رابط دامنه را تغییر دهید. در غیر اینصورت می توانید از طریق مرکز ثبت ایرنیک نسبت به تغییرات مورد نظر اقدام کنید.

 

مرکز اصلی ثبت کننده دامنه های .sch.ir در ایران کجا است؟

کلیه دامنه های ir و مشتقات آن در کشور زیر نظر پژوهشگاه دانش های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات)  و ایرنیک به ثبت می رسند که در حقیقت مرکز اصلی ثبت کننده دامنه های ir در تمام ایران می باشد، به این معنا که کلیه دامنه های ir پس از تائید این مرکز به ثبت نهایی می رسند.

چرا دامنه ای که ثبت کرده ام در شناسه ایرنیک من نیست؟

ممکن است دامنه را با شناسه دیگری ثبت کرده باشید. هر شناسه ای که در هنگام ثبت دامنه خود معرفی کنید دامنه پس از ثبت در همان شناسه قرار می گیرد. برای اینکه بدانید دامنه شما در کدام شناسه قرار دارد، از دامنه مورد نظر خود whois بگیرید.

 

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

دامین id.ir

دامین gov.ir

ثبت دامین ارزان

طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *