چرخه حیات دامنه

چرخه حیات دامنه

چرخه حیات یا Life Cycle دامنه چیست؟

زمانی می توانیم یک دامنه را ثبت کنیم که توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد،‌بعد از ثبت دامنه اگر آن را تمدید نکنیم دامنه مجدداً برای ثبت آزاد می شود فاصله بین زمان ثبت تا آزاد شدن یک دامنه را چرخه حیات یا Life Cycle می گویند.

تمام پسوندهای دامنه در دنیا چه کشوری چه تجاری زیر نظر سازمان جهانی ICANN هستند.

گراف نمایشی معروف به Life Cycle یا چرخه حیات دامنه برای دامنه های سطح اول gTLD Domains

Life Cycle of a Typical gTLD Domain Name

چرخه حیات یا Life Cycle دامنه

دامنه از زمان ثبت تا آزاد شدن مجدد این مراحل را طی می کند:

  1. اگر درخواست ثبت دامنه دات کام که آزاد است داشته باشید  می توانید آن را حداقل به مدت یک سال و حداکثر ۱۰ سال ثبت کنید.
  2. دامنه دات کام که ثبت می کنیم بعد از رسیدن به سررسید یا تاریخ انقضا وارد مرحله انقضا می شود. اینجا یک بازه ۷ الی ۴۰ روزه برای تمدید به مالک دامنه داده می شود ولی نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که رجیسترارها می توانند دامنه های منقضی شده را در این مرحله به حراج بگذارند و برای مالک دامنه بسیار مرحله پر ریسگی است. به همین دلیل توصیه می شود حتما دامنه های مهم خود را قبل از رسیدن زمان انقضا تمدید کنید.
  3. مهلت تمدید. همانطور که اشاره شد دامنه بعد از انقضا هنوز امکان تمدید دارد و این مهلت حداکثر می تواند ۴۰ روز از تاریخ انقضا باشد ولی همواره ریسک از دست رفتن برای دامنه های مهم یا دامنه های سایت های پربازدید و پرترافیک و دامنه های زیبا زودتر از این موعد وجود دارد.
  4. دوره بازخرید یا Domain Redemption Period یک فرصت است برای دامنه هایی که بعد از انقضا به حراج گذاشته نشده اند و تا ۳۰ روز بعد از آن یعنی مجموعا ۷۰ روز از زمان انقضا هم فرصت دارند با پرداخت هزینه بازخرید دامنه را تمدید کنند این هزینه بسته به رجیسترار می تواند متفاوت باشد و حدود ۱۵۰ دلار است.
  5. حذف دامنه، بعد از ۷۰ روز از تاریخ انقضا دامنه به طور کامل از دیتابیس رجیسترار حذف می شود و امکان تمدید یا حتی بازخرید هم وجود ندارد.
  6. بعد از حذف شدن دامنه از دیتابیس رجیسترار دامنه به عنوان یک دامنه آزاد توسط هر نماینده ای قابل ثبت خواهد بود.

دامنه های مرتبه اول عمومی یا سطح اول اصطلاحاً به پسوندهای جهانی بدون زیر آدرس از جمله (com, net, org, biz , info) گفته می شود . در حال حاضر این دامین ها در لیست دامنه های سطح بالا و مرتبه یک سازمان جهانی آیکن قرار دارند: aero, asia, biz, cat, com, coop, info, jobs, mobi, museum, name, net, org, pro, tel, travel, xxx

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:  راهنمای انتخاب نام دامنه      ثبت دامین TV.       دامین مدارس یا sch.ir        هزینه تمید دامین WS      مالکیت دامنه ir.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *