دامنه های gTLD و ccTLD

دامنه های gTLD و ccTLD

دامنه های gTLD و ccTLD

دامنه یا دامین Domain چیست؟

برای اینکه بدانیم دامنه های gTLD و ccTLD کدامند ابتدا باید بدانیم دامین یا دامنه دقیقا چیست؟ به طور خلاصه دامین Domain که در فارسی دامنه می گوییم و در لغت به معنی محدوده است، یک پسوند برای مشخص کردن آدرس اینترنتی یک وب سایت است که قبلا جایی استفاده نشده و منحصر به فرد است و توسط متقاضی انتخاب و به یکی از مراکز درخواست ثبت داده می شود به همین دلیل نکات ثبت دامنه اینترنتی را در اینجا بررسی می کنیم، در واقع مهمترین قسمت یک وب سایت نام دامین است که شامل اسم یا نام دامنه و پسوند آن است مثل website.ws که معولا کاربران در انتخاب نام سعی می کنند نام مناسب با کسب و کار یا هدف خود داشته باشند.

لیست کامل تمام دامنه ها و پسوندهای TLD

برای مشاهده لیست تمام دامنه های TLD به این آدرس مراجعه کنید: Root Zone Database (iana.org) در این لیست دامنه هایی که نوع آنها generic نوشته شده gTLD هستند و دامنه هایی که نوع آنها country-code است دامنه های ccTLD هستند. دامنه های sponsored هم دامنه هایی هستند که حامی خاصی دارند.

دامنه ccTLD چیست؟

دامنه های دو حرفی که برای کشور خاصی در نظر گرفته می شوند. Country Code Top Level Domain یا دامنه های سطح بالای ویژه کشور ها بایستی دارای کد ایزو 3166 باشند و اصطلاحا ccTLD نامیده می شوند. پسوند این نوع دامنه های دو حرفی است، .ir و uk. از جمله این دامنه ها می باشند.

دامنه های سطح اول gTLD

دامنه های Sponsored top-level domain

این گروه از دامنه ها تعداد بسیار کمی دارند و تا کنون تنها ۱۴ پسوند جزو دامنه های حمایتی هستند. این دامنه ها معمولا توسط یک جامعه یا گروه حمایت می شوند. به عنوان مثال دامنه .areo  که برای صنعت هوانوردی در نظر گرفته شده توسط یک شرکت ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات به صنعت حمل و نقل هوایی حمایت می شود و دامنه .edu که در دانشگاهها استفاده می شود توسط سازمان آموزش عالی ایالات متحده حمایت می شود.

منظور از دامین gTLD چیست؟

یکی از انواع دسته بندی های دامنه های سطح بالا می باشد که توسط یانا (IANA) برای استفاده عموم ایجاد شده. دامنه های سطح اول gTLD دامین های سطح بالای عمومی Generic Top-Level Domain هستند که اصطلاحا و به اختصار gTLD نامیده می شوند. دامنه های gTLD مختص و محدود به شخص و یا منطقه جغرافیایی خاصی نمی باشد و ثبت و استفاده از آنها برای عموم آزاد است، به طوری که بسیاری از پسوند های رایج دامنه های gTLD مانند پسوند Com در بسیاری از نقاط دنیا آزاد و مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه دامنه‌های gTLD دارای چند زیر گروه است؟

دو زیر گروه که عبارتند از :

1- گروه دامنه سطح بالای فاقد حمایت: این شاخه با عنوان عام و یا همگانی شناخته شده است.

پسوند های رایج و معمول این گروه عبارتند از :

com. معمول ترین و معروفترین پسوند مورد استفاده عموم می باشد، که مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری است.

net. این دامنه به دلیل اینکه مخفف کلمه network و به معنای شبکه می باشد، بیشتر توسط شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

org. نام این دامنه مخفف کلمه Organization می باشد، از این رو بیشتر مورد توجه سازمان ها و شرکت هایی است که غالبا فعالیت های غیرانتفائی دارند.

info. دامنه info. برگرفته از کلمه Information به معنی اطلاعات می باشد، ثبت این دامنه برای عموم افراد آزاد بوده ولی به طور معمول مورد توجه افراد یا شرکت هایی است که بر روی سایت خود به نحوی موارد اطلاع رسانی در زمینه های مختلف را ارایه می دهند.

biz. مخاطبان این پسوند افراد و گروه هایی هستند که در زمینه های شغلی و تجاری مشغول به فعالیت هستند.

name. در صورت تمایل افراد به ایجاد وبسایت شخصی، افراد حقیقی می توانند از این پسوند استفاده نمایند.

pro. از این پسوند برای سایت هایی یا حرفه های خاص و یا افراد و گروهایی که در حوزه خاصی در اینترنت مشغول به فعالیت هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2- گروه دامنه سطح بالای حمایت شده sponsored : این زیر گروه شامل پسوند هایی است که به اختصار با چند مورد از آنها آشنا می شویم:

aero. , cat , coop , int , mobi , tel , travel , mil, jobs و …

asia. یکی از پسوند های مورد استفاده اشخاص و شرکت ها در منطقه آسیا می باشد.

gov. این پسوند مخفف کلمه government و مربوط به نهاد های دولتی و ایالتی و سطوح منطقه ای می باشد.

edu. این پسوند به طور معمول توسط مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

نکات مهم در انتخاب اسم دامنه

ثبت دامین TV.

دامین مدارس یا sch.ir

پسوند دامین id.ir برای چیست؟

هزینه تمید دامین WS 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *