برون سپاری BPO یا Business Process Outsourcing

برون سپاری BPO یا Business Process Outsourcing

برون سپاری انواع مختلفی دارد در اینجا به طور خاص به برون سپاری فرایندها یا سرویس ها و سامانه ها BPO یا Business Process Outsourcing در حوزه سرویس های IT اینترنت و فناوری اطلاعات می پردازیم.

برون سپاری چیست؟

این یک واقعیت است که در کشور ما هم مثل سایر کشورها در حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات یا IT برون سپاری بیش از سایر حوزه ها انجام می شود. برون سپاری در این حوزه فرایند واگذاری بخشی یا تمام یک نوع از خدمات قابل انجام در محل سازمان/ شرکت و انتقال ریسک و مسئولیت به  موسسه و شرکت دیگر است که در برخی تعاریف به آن BPO یا Business Process Outsourcing به معنی برون سپاری فرایند های تجاری گفته می شو.د . برای مثال یک شرکت که حتی ممکن است خودش در زمینه فناوری اطلاعات مشغول باشد ممکن است راه اندازی و نگهداری از سرویس های ایمیل یا نرم افزار CRM خود یا بخش تماس مشتریان Call Center را به شرکت دیگری واگذار کند.

مهمترین مزایای برون سپاری Business Process Outsourcing

کاهش هزینه
از مهمترین مزیت های برون سپاری در سازمان ها بحث کاهش هزینه ها می باشد. برون سپاری به شدت در کاهش هزینه ها موثر است. در همین مطلب با یک مثال عینی در این خصوص توضیح بیشتری ارائه می شود. هزینه هایی که با برون سپاری از دوش سازمان برداشته می شود شامل سخت افزار های مختلف از سرور تا تجهیزات زیرساختی و گران قیمت شبکه تا تامین برق اضطراری تعویض قطعات تجهیرات یا نگهداری آن ها و همچنین کاهش هزینه نیروی انسانی متخصص در  شیفت های کاری خواهد بود.

دوری از مشکلات فنی
در یک سرویس تخصصی همواره عوامل انسانی یا مشکلات فنی وجود دارند که باعث وقفه در سرویس می شوند، این موارد می تواند یک باج افزار در شبکه یا آپدیت غیر منتظره یک نرم افزار یا خطای یک کارشناس باشد و به دلیل اینکه تخصص اصلی شرکت آن سرویس مشخص نیست انرژی و زمان زیادی برای رفع مشکل صرف می شود و وقفه در سرویس می تواند آسیب های زیادی به سازمان وارد کند. به عنوان مثال عدم دسترسی به CRM در سازمان باعث اختلال در بخش فروش و خیلی از بخش های شرکت خواهد شد.

چابکی سازمان
شرکت هایی که از برون سپاری دوری می کنند رفته رفته از لحاظ منابع دچار اضافه وزن و سنگینی خواهند شد و در زمان بروز بحران هایی مثل کرونا و مشکلات استراتژیک یا رکود اقتصادی نمی توانند چابک باشند و توسعه منابع غیر ضروری از جمله نیروی انسانی یا تجهیزات غیر تخصصی و غیر ضروری در شرایط بحران باعث می شود برای جلوگیری از خطر فروپاشی شروع به تعدیل نیرو یا انحلال بخش هایی از کسب و کار کنند و سرعت تغییر در شرایط و هماهنگی با بحران به دلیل چابک نبودن سازمان به شدت کاهش می یابد و در موارد زیادی عدم امکان هماهنگی با شرایط می تواند منجر به پایان فعالیت یک کسب و کار شود.

افزایش بهره وری و بازده

انتخاب یک شرکت مناسب و متخصص در زمینه خدماتی که مورد نیاز است به سازمان کمک می کند که به شکل سازنده تری در بخش های عملیاتی پیشرفت داشته باشد این امر با فراهم کردن زمان بیشتر، کاهش ریسک،‌ ایجاد ارزش افزوده،‌ کاهش هزینه و مجموع مزایایی که برون سپاری دارد منجر به افزایش بهره وری و بازده بیشتر در بخش های مختلف شرکت خواهد شد.

تمرکز بر فعالیت اصلی

برون سپاری باعث افزایش زمان و انرژی شرکت برای تمرکز در حوزه تخصصی خود می شود و مواردی مثل عدم حضور مسئول آی تی در یک روز خاص یا خرابی یکی از تجهیزات دیگر جزو مشکلات سازمان شما نخواهد بود و شرکت می توانید بدون درگیر بودن با این موارد بر کسب و کار اصلی خود متمرکز باشد.

 

مثال برون سپاری Business Process Outsourcing

فرض کنید شرکت شما قصد راه اندازی سرویس ایمیل با استفاده از نرم افزار میل سرور اکسچنج  دارد و مدیر مربوطه تصمیم می گیرد این خدمات به هر دلیلی در محل شرکت و با استفاده از منابع شرکت انجام شود. قبل از هر چیز مدیر آی تی نیاز به دو متخصص شبکه با توانایی بالا در زمینه روتینگ و مدیریت تجهیزات شبکه و یک متخصص در حوزه محصولات مایکروسافت و آشنا به سرویس اکسچنج  را به منابع انسانی اعلام می کند در مرحله بعد تجهیزات حداقلی که برای این سرویس نیاز است دسترسی به اینترنت پرسرعت و تهیه پهنای باند مناسب و کافی به همراه تجهیزات زیربنایی شبکه مثل رک و روتر، سوئیچ و متعلقات شبکه و تهیه آدرس IP ، سرور و تجهیزات مربوط به سرور، فضای نگهداری ، تهویه ، برق اضطراری که حداقل شامل یک دستگاه UPS می شود و بعد از تهیه تمام این موارد متوجه می شوید یک اتاق سرور کامل برای آن نیاز بوده و بالاخره سرویس راه اندازی می شود تا اینجا از لحاظ هزینه حقوق حداقل دو متخصص رده بالا در حوزه آی تی برای یک سال را در نظر می گیریم و تجهیزات خریداری شده که بسیار گران قیمت بوده به سرعت قدیمی می شوند و شامل استهلاک سرمایه با سرعت بالایی هستند را محاسبه می کنیم و اگر هزینه را با یک سرویس اکسچنج با کیفیت بالا توسط یک خدمات دهنده ثالث بررسی کنیم حدقل در بخش هزینه با واگذاری و برون سپاری این سرویس بیش از ۹۰ در صد امکان صرفه جویی وجود دارد.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ دی تلکام بلامانع است

مطالب مرتبط:     برون سپاری سرور و سرویس ها       اجاره فضا در دیتاسنتر      خرید امضای دیجیتال S/MIME       میزبانی سرور ایمیل اکسچنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *