سئو چیست؟

سئو چیست؟

کلمه سئو شاید بارها به گوش شما خورده باشد و بپرسید سئو چیست؟ SEO مخفف Search Engine Optimization است و در واقع S.E.O  اس ای او تلفظ می شود ولی در کشور ما به این شکل جا افتاده و همه جا SEO سئو عنوان می شود. همانطور که از ترجمه آن پیداست سئو به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. که در این مطلب با توضیحات کامل در چند بخش سعی کردیم مفهوم آن بیان شود.

موتور جستجو چیست؟ Search Engin

همه ما بارها این تجربه را داشته ایم که برای کالا یا خدماتی که نیاز داریم یا حتی برای رفع خرابی یک دستگاه و یا دستور غذا به اینترنت مراجعه کنیم. و حتما این جمله برای شما هم خیلی آشناست ؛تو اینترنت بگرد؛ ماجرای سئو از همین گشتن در اینترنت شروع می شود.
وقتی دنبال چیزی در اینترنتی می گردید از یک ابزار به نام موتور جستجو یا جستجو گر اینترنت استفاده می کنید، معروفترین موتور جستجو گوگل است و در بسیاری از مرورگرها به صورت پیش فرض این موتور جستجو از قبل تعبیه شده و ممکن است شما بدون اینکه متوجه بشوید با تایپ یک کلمه در نوار آدرس مرورگر از نتیایج گوگل سر در بیاورید و این یکی از همان موتورهای معروف جستجو است.

معروف ترین موتورهای جستجو و سهم آنها تا ۲۰۲۳؟

  1. موتوری جستجوی گوگل با سهم بازار 92.5 درصد یک شرکت بزرگ آمریکایی و مقام اول جستجو در دنیا.
  2. بینگ مایکروسافت که به صورت پیش فرض در مرورگر Edge تعبیه شده کمی بیش از 3 درصد بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد
  3. یاهو یکی از قدیمی ترین موتورهای جستجو که کمتر از 1.5 درصد سهم بازار جستجو را در اختیار دارد و شاید برای شما جالب باشد بدانید که موتور اصلی جستجوی آن در پشت صحنه همان ‌‌Bing است.
  4. یاندکس بزرگترین شرکت اینترنتی در روسیه و مقام دوم بعد از گوگل در این کشور تنها ۱ درصد از سهم جهانی بازار جستجو را در اختیار دارد.
  5. موتور جستجوی بایدو توسط یکی از بزرگترین شرکتهای چین ارائه شده و بیش از ۷۰ درصد کاربران در چین از آن استفاده می کنند با این حال سهم جهانی آن در جستجو کمتر از یک درصد یعنی 0.75 است.
  6. داک داک گو که نام خود را از یک بازی کودکانه برداشته با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی جستجوگران موفقیت نسبی داشته و سهم بازار آن 0.58 درصد است.

موتور جستجو چطور کار می کند؟

موتورهای جستجو با روش های مختلف مثل استفاده از ربات های اینترنتی و دایرکتوری ها و روش های دیگر در ابتدا صفحات مختلف وب سایت ها را در فهرست خود قرار می دهند.
زمانی که کاربر جستجویی انجام می دهد نتایج را از صفحاتی که فهرست کرده با استفاده از الگوریتم های تعریف شده نمایش می دهد.
مرتبط ترین نتیجه های جستجو با تشخیص موتور جستجو اولویت بندی شده و به کاربر به عنوان نتیجه نمایش داده می شوند.

با توجه به درصد بالای سهم گوگل بیشتر مثال ها را با این جستجو گر ادامه می دهیم.
جالب است بدانید خدمات موتورهای جستجو برای کمک در پیداکردن نیتجه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد ولی نکته مهمی که در خدمات رایگان موتورهای جستجو نهفته است میلیون ها دلار درآمدی است که در ازای پاسخ به جستجوی شما برای مثلا گوگل کسب می شود در هر بار جستجو که کلمه به کلمه آن توسط نرم افزارها و شرکت ها، تجزیه و تحلیل می شود نتیجه ای شامل میلیونها وب سایت یافت می شود!

کافیست برای نمونه کلمه موبایل را در گوگل جستجو کنید:
نتیجه جستجو : About 482,000,000 results رقم ۴۸۲ میلیون صفحه برای یک کلمه فارسی شاید باورنکردنی باشد و جالب است بدانید این تنها صفحاتی است که موتور جستجو آنها را پیدا کرده و میلیونها صفحه دیگر وجود دارد که به دلیل عدم رعایت اصول اولیه سئو و طراحی وب سایت یا خواست مدیران سایت در موتورهای جستجو قابل نمایش نیستند. لازم به ذکر است دیده شدن در موتور جستجو   بـــا   دیده شدن در بالاترین نتیجه جستجو 2 مبحث متفاوت ولی مهم در سئو هستند.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو به چه معناست؟

پس با این توضیحات معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO کاملا مشخص می شود:

اعمال تکنیک ها و تغییرات فنی با استفاده از ابزارهای مختلف برای نمایش یک صفحه از وب سایت به عنوان اولین نتایج ممکن در جستجوگر به کاربر 

وقتی یک سایت طراحی می کنید و در آن صفحاتی ایجاد می کنید که محصولات یا خدمات شما را نمایش می دهد ممکن است از اینکه هیچ کدام از صفحات وب سایت شما در گوگل نیست و حتی در ۱۰۰ صفحه اول نتایج هم نمایش داده نمی شود ناراحت شوید ولی باید بدانید با انجام تکنیک های سئو و معرفی صفحات و تمرکز بر کلمات کلیدی خاص می توانید در جستجوگر ها دیده شوید حتی در صفحه اول و اولین نتایج!

Organic Search جستجوی طبیعی و بدون تبلیغ

به نتایجی که در گوگل بدون پرداخت هزینه تبلیغات و کمپین های مختلف تبلیغات اینترنتی نماش داده شود اورگانیک سرچ گفته می شود و مهمترین وظیفه SEO نمایش صفحه با این روش جستجو است.

پرداخت هزینه برای دیده شدن

کاربران به طور معمول بیش از 3 صفحه از نتیجه را مرور نمی کنند و شرکتها و فروشگاههایی که قصد فروش محصول و کسب در آمد دارند برای دیده شدن در بالاترین بخش نتیجه جستجو های گوگل حاضر به پرداخت هزینه هستند.

یک تبلیغ متنی دارای چند کلمه به همراه لینک به سایت فروشنده برای هر بار کلیک حدود 1 دلار یا بیشتر هزینه دارد، حتی اگر منجر به خرید نشود گوگل این هزینه را در ازای نمایش لینک و کلیک کاربر از صاحب تجارت دریافت می کند.
قیمت هر کلیک بسته به محبوبیت کلمه متغیر است و اگر کلمه ای که قصد تبلیغ ان را دارید جزو کلماتی باشد که زیاد جستجو می شود هزینه آن ممکن است بیش از ۵ دلار هم باشد.
در حال حاضر این خدمات، برای کشور ایران و دامنه های کشوری ir از طرف گوگل تحریم شده، ولی امکان استفاده از آن با ترفندهایی همچنان فراهم است ولی با توجه به نرخ ارز و تعداد بالای کلیک در روز بودجه زیادی باید برای این کار در نظر گرفت.

در تصویر زیر یک نمونه  که در آن نتیجه جستجوی کلمه Antivirus Price هم تبلیغات هم Organic Search نمایش داده شده را مشاهده می کنید. گوگل برای اینکه کاربران جستجوی ارگانیک را از paid  یا پرداخت شده تشخیص دهند کلمه Ad یا Ads را در کنار نتیجه ای که تبلیغی بوده نمایش می دهد.

سئو ارگانیک ادوردز organic-serach-ads-seo

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ دی تلکام بلامانع است

مطالب مرتبط:

تگ های لازم html در سئو         تکنیک های تنظیم ربات متن برای سئوی بی نقص         رتبه گوگل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر در مورد “سئو چیست؟