دامنه com.

دامنه com.

دامنه com.

همه چیز درباره ثبت دامنه com. (دات کام)

دامنه یا Domain دامین چیست؟

دامنه com: دامین Domain که به فارسی دامنه می گوییم و در لغت به معنی محدوده است، یک پسوند برای مشخص کردن آدرس اینترنتی و URL یک وب سایت است که قبلا جایی استفاده نشده و منحصر به فرد است و توسط متقاضی انتخاب و به یکی از مراکز درخواست ثبت داده می شود. نام دامنه در واقع مهمترین قسمت یک وب سایت که شامل اسم یا نام دامنه و پسوند آن می شود مثل website.ws که معولا کاربران در انتخاب نام سعی می کنند نام مناسب با کسب و کار یا هدف خود داشته باشند.

دامین com چیست؟

دامنه یا دامین با پسوند com که به آن دات کام می گوییم، مخفف کلمه commercial می باشد که به معنای تجاری است . ثبت این دامنه برای عموم آزاد است. دوره ثبت و تمدید این دامنه حداقل یکسال است و حداکثر زمان آن 10 سال می باشد.

دامنه com چه نوع دامینی است؟

دامنه com از نظر دسته بندی دامنه ها یک دامنه مرتبه اول general top-level domain یا gTLD است. شرکت کارگزار اصلی آن در حال حاضر Verisign می باشد که یک شرکت آمریکایی است و ثبت دامنه ها را با استفاده از رجیسترار های تایید شده توسط سازمان جهانی ICANN انجام میدهد.

شرایط عمومی ثبت یک دامنه com چیست؟

به طور کلی و در شرایط عام پسوند نام دامنه com باید حداقل سه کاراکتر داشته باشد و می تواند حداکثر 63 کاراکتر طول داشته باشد. نام دامنه با این پسوند می تواند با یک حرف یا عدد آغاز شود و یا با یک حرف یا عدد پایان یابد. برای فاصله دادن بین کاراکترها در نام دامنه نمی توان از جای خالی (Space) استفاده کرد به طور مثال: “www.ab cd.com” صحیح نیست. برای فاصله دادن بین کاراکترها می توان از خط فاصله “dash” استفاده کرد به طور مثال: “a-bcd.com” صحیح است. همچنین استفاده از کاراکترهای ? ! & * و از این قبیل در نام دامنه مجاز نیست به طور مثال: (a23?e.com ) صحیح نمی باشد. برای انتخاب یک نام دامنه مناسب حتما نکته های مهم در انتخاب نام دامین را در نظر بگیرید.

بررسی آزاد بودن دامنه برای ثبت

برای بررسی وضعیت آزاد بودن یا مشاهده اطلاعات ثبت کننده باید از دامنه مورد نظر اصطلاحاً whois بگیرید. شما می توانید از طریق لینک http://day.ir/whois قسمت جستجوگر دامنه و یا از طریق وب سایتهایی که این خدمات را ارائه میکنند، این مورد را بررسی بفرمایید.

چگونه یک دامنه com ثبت کنم؟

ثبت دامنه com توسط شرکت های مختلف خارجی و ایرانی انجام می شود و با هزینه ثبت با توجه به رجیسترار اصلی دامنه می تواند متفاوت باشد. برای ثبت دامنه در دی ابتدا وارد بخش کاربری دی تلکام شوید و از قسمت دامنه ها گزینه جستجو و ثبت دامنه را انتخاب کنید.

مبنای رسیدگی به شکایت ها و دعاوی دامنه com 

دعاوی حقوقی این دامنه تحت قوانین ایالات متحده آمریکا قابل رسیدگی می باشد و به طور معمول در موارد وجود اختلاف یا شکایت از طریق ایمیلی که هنگام ثبت دامنه وارد شده به مالک آن اطلاع رسانی می شود.

قیمت ثبت دامنه com.

حدود قیمت ثبت دامنه دات کام حدود 12 دلار آمریکاست و چند سالی است که کارگزار اصلی آن شرکت آمریکایی Verisign هر سال حدود 10 در صد به قیمت سال قبل اضافه میکند. قیمت آن به واحد پول کشور ایران با توجه به نوسانات نرخ ارز و هزینه های انتقال ارز و موارد دیگر ثابت نیست، برای اطلاع از قیمت دقیقتر لطفاً به صفحه تعرفه دامنه ها مراجعه فرمایید.

تغییر نام دامنه com بعد از ثبت

متاسفانه امکان تغییر نام دامنه com  بعد از ثبت وجود ندارد.

 

ثبت دامنه com

مخفی شدن مشخصات مالکیت و Whois دامنه com

این امکان برای دامنه های com وجود دارد. این سرویس نام های مختلفی مثل ID Shield یا ID Protection دارد که به معنای عدم نمایش عمومی اطلاعات است و هزینه یکسال استفاده از آن در رجیسترارهای مختلف ممکن است متفاوت باشد، در طول دریافت این سرویس تا سه بار امکان غیر فعال نمودن موقت این سرویس را خواهید داشت و چنانچه تعداد دفعات غیر فعال نمودن این سرویس توسط شما از سه مرتبه بیشتر گردد، به ازای هر یک مرتبه، هزینه در بر خواهد داشت. با استفاده از این سرویس اطلاعات شما در Whois دامنه نمایش داده نمی شود و به جای آن اطلاعات شرکت اصلی ثبت کننده دامنه شما (رجیسترار) مثلا OnlineNIC نمایش داده می شود. لطفا توجه داشته باشید این سرویس امکان مخفی کردن سایر اطلاعات دامنه از جمله تاریخ شروع و انقضا و یا نیم سرورهای دامنه را نخواهد داشت.
یکی از مزیت های این سرویس، عدم شناسایی شدن ایمیل شما توسط اسپمرها جهت ارسال هرزنامه می باشد. برای دریافت این سرویس، با ذکر نام دامنه مورد نظر خود از طریق تیکت با کارشناس مربوطه تماس بگیرید.

انتقال دامنه com

انتفال دامنه com ثبت شده به شرکت دیگر

برای انتفال دامنه های com لازم است دسترسی کامل به اکانت شرکتی که دامنه در آن ثبت شده و آدرس ایمیل دامنه داشته باشید.  قفل انتقال دامنه را باز کرده و Auth-Code کد انتقال یا EPP را دریافت می کنید. برای مثال اگر می خواهید دامنه ای که در دی تلکام ثبت شده به شرکت دیگر منتقل کنید در بخش دامنه ها مدیریت دامنه را انتخاب و از بخش قفل دامنه قفل آن را باز می کنید و در بخش دریافت کد EPP یا کد انتقال را انتخاب می کنید این کد در هنگام انتقال از شما خواسته می شود.

انتقال سرویس میزبانی

برای جابجایی سرویس میزبانی یا هاست یک وب سایت نیازی به انتقال دامنه به شرکت دیگری نیست. جهت فعال کردن سرویس هاست یا میزبانی وب یک دامنه دات کام از طریق وب سایتی که دامنه را ثبت کرده اید می توانید نیم سرور برای دامنه تعریف کنید. هر سرویس هاست که تهیه کنید به شما نیم سرورهایی معرفی می کند که با تعریف در دامنه در واقع دامنه به هاست متصل می شود.

تغییر NameServer های دامنه com

برای اتصال دامنه به یک سرویس میزبانی یا هاست لازم است نیم سرور name server های دامنه تغییر کند. برای تغییر این موارد معمولا ثبت کنندگان دامنه این دسترسی را به صورت آنلاین به کاربران می دهند. برای تغییر در دی تلکام وارد بخش اعضای کاربران شوید و گزینه دامنه ها سپس نام دامنه و مدریت nameServer ها را انتخاب کنید.

 

کنترل پنل دامنه چیست؟

دامنه ها معمولا یک بخش مدیریت اطلاعات شامل تغییر مشخصات مالک و نیم سرور در همان شرکتی که ثبت می کنند دارند و کاربران می توانند بدون هیچ مشکلی تمام عملیات لازم برای مدیریت دامنه انجام دهند.
از آنجا که دامنه ها توسط رجیسترارها ثبت می شوند و رجیسترارها تمرکز خود را بر فروش عمده به نمایندگان گذاشته اند معمولا به صورت مستقیم با کاربر در ارتباط نیستند با این حال برای مواردی که به هر دلیل کاربر تمایل داشته باشد برای مدیریت دامنه از طریق رجیسترار اقدام کند یک بخش مشابه پنل تحت وب نماینده به کاربر نهایی ارائه می کنند که همان موارد و بسته به رجیسترار ممکن است بعضا امکانات کمتر هم باشد. به این بخش اصطلاحا کنترل پنل دامنه گفته می شود.

اهمیت تمدید دامنه com.

چرخه حیات دامنه دات کام com domain name life cycle

دامنه دات کام از زمان ثبت تا انقضا و آزاد شدن دوباره برای ثبت، یک چرخه یا دوره حیات را طی می کند که در تصویر اینفوگرافیک زیر به صورت خلاصه نمایش داده شده:

چرخه حیات دامنه دات کام com. domain name life cycle

 

  1. اگر درخواست ثبت دامنه دات کام که آزاد است داشته باشید  می توانید آن را حداقل به مدت یک سال و حداکثر ۱۰ سال ثبت کنید.
  2. دامنه دات کام که ثبت می کنیم بعد از رسیدن به سررسید یا تاریخ انقضا وارد مرحله انقضا می شود. اینجا یک بازه ۷ الی ۴۰ روزه برای تمدید به مالک دامنه داده می شود ولی نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که رجیسترارها می توانند دامنه های منقضی شده را در این مرحله به حراج بگذارند و برای مالک دامنه بسیار مرحله پر ریسگی است. به همین دلیل توصیه می شود حتما دامنه های مهم خود را قبل از رسیدن زمان انقضا تمدید کنید.
  3. مهلت تمدید. همانطور که اشاره شد دامنه بعد از انقضا هنوز امکان تمدید دارد و این مهلت حداکثر می تواند ۴۰ روز از تاریخ انقضا باشد ولی همواره ریسک از دست رفتن برای دامنه های مهم یا دامنه های سایت های پربازدید و پرترافیک و دامنه های زیبا زودتر از این موعد وجود دارد.
  4. دوره بازخرید یا Domain Redemption Period یک فرصت است برای دامنه هایی که بعد از انقضا به حراج گذاشته نشده اند و تا ۳۰ روز بعد از آن یعنی مجموعا ۷۰ روز از زمان انقضا هم فرصت دارند با پرداخت هزینه بازخرید دامنه را تمدید کنند این هزینه بسته به رجیسترار می تواند متفاوت باشد و حدود ۱۵۰ دلار است.
  5. حذف دامنه، بعد از ۷۰ روز از تاریخ انقضا دامنه به طور کامل از دیتابیس رجیسترار حذف می شود و امکان تمدید یا حتی بازخرید هم وجود ندارد.
  6. بعد از حذف شدن دامنه از دیتابیس رجیسترار دامنه به عنوان یک دامنه آزاد توسط هر نماینده ای قابل ثبت خواهد بود.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ دی تلکام بلامانع است

مطالب مرتبط:

راهنمای انتخاب اسم دامنه     ثبت دامین TV.     دامین مدارس یا sch.ir     معنی ccTLD و gTLD در دامنه     هزینه تمید دامین WS 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظرات در مورد “دامنه com.