دامنه ac.ir.

دامنه ac.ir.

دامنه چیست؟

بد نیست قبل از اینکه به سراغ دامنه ac.ir. برویم ابتدا خود دامنه را مرور کنیم.  به طور خلاصه دامین Domain که در فارسی دامنه می گوییم و در لغت به معنی محدوده است، یک پسوند برای مشخص کردن آدرس اینترنتی و URL یک وب سایت است که قبلا با آن پسوند استفاده نشده و منحصر به فرد است و توسط متقاضی انتخاب و به یکی از مراکز درخواست ثبت داده می شود.  در واقع مهمترین قسمت یک وب سایت نام دامین است که شامل اسم یا نام دامنه و پسوند آن است مثل ut.ac.ir که معولا کاربران در انتخاب نام سعی می کنند نام مناسب با فعالیت خود داشته باشند. برای تصمیم در انتخاب دامنه مناسب راهنمای انتخاب نام را مطالعه کنید.

 دامنه ac.ir. چه دامنه ای است؟

در دسته بندی دامنه ac.ir جزو دامنه های  Country Code Third Level Domain  قرار می گیرد . دامنه والد آن یعنی ir. در لیست IANA به عنوان country code کشور ایران معرفی شده. در این پسوند، ac مخفف Academic و ir مخفف IRAN است.
نمونه آن sbu.ac.ir

چه کسی می تواند دامنه ac.ir. ثبت کد؟

ثبت این دامنه تنها برای دانشگاه ها و مراکز و موسسات آموزشی یا پژوهشی که از مراجع زیر مجوز قطعی صدور مدرک عالی آموزشی دارند مجاز است:
مجوزشورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری
مجوز شورای گسترش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
ٰمجوز شورای سرپرستی حوزه‌های علمیه امکان پذیر است.

شرایط عمومی دامنه ac.ir.

نام دامنه درخواستی باید مطابق با نام رسمی در مجوز قطعی ارسالی یا مخفف دقیق آن باشد. برای مثال دانشگاه غیر انتفاعی البرز پارس تهران (مورد فرضی) نمی تواند alborz.ac.ir را ثبت کند.

طول کاراکترهای پسوند .ac.ir مثل سایر دامنه ها باید حداقل دارای سه کاراکتر باشد  و می تواند حداکثر 63 کاراکتر داشته باشد. (به جز استثناهایی به تشخیص مرکز ثبت از جمله ut.ac.ir دانشگاه تهران)
نام دامنه با این پسوند می تواند با یک حرف یا عدد آغاز شود و یا با یک حرف یا عدد پایان یابد.
بین کاراکترها در نام دامنه نمی توان از کاراکتر جای خالی ( (Spaceاستفاده کرد به طور مثال: (www.ab cd.ac.ir ) صحیح نمی باشد. برای فاصله دادن بین کاراکترها می توان از خط فاصله (dash) استفاده نمود به طور مثال: (a-bcd.ac.ir) صحیح است. همچنین استفاده از کاراکترهای ? ! & * و از این قبیل در نام دامنه مجاز نمی باشند به طور مثال: (abcd@e.ac.ir ) صحیح نمی باشد.

مدت ثبت یا تمدید دامنه ac.ir. چقدر است؟

دوره ثبت و یا تمدید دامین ac.ir. یک سال یا پنج سال است. (امکان ثبت یا تمدید مثلا 2 سال 3 یا 4 سال وجود ندارد و فقط ۱ یا ۵ ساله قابل انتخاب است) و امکان تمدید متوالی برای آن وجود ندارد به عنوان مثال اگر یک بار یکساله تمید شود بلافاصله امکان تمدید ۵ ساله وجود نخواهد داشت.

چک کردن آزاد بودن دامنه whois

برای بررسی وضعیت دامنه . اینکه آیا نام مورد نظر قبلا ثبت شده یا خیر، می توانید از دامنه مورد نظر خود اصطلاحاً whois بگیرید. در بخش اعضا و همینطور بخش تعرفه و لیست قیمت دامنه امکان بررسی وضعیت دامنه وجود دارد.

چگونه یک دامنه .ac.ir ثبت کنم؟

در صورت تمایل به ثبت دامنه از طریق دی تلکام: وارد ناحیه کاربری دی تلکام شوید. بخش دامنه ها گزینه جستجو و ثبت دامنه را انتخاب کنید.

آیا ثبت دامنه ir. از طریق نماینده اجباری است؟

خیر اجباری در ثبت دامنه از طریق کارگزار یا نماینده نیست. شما می توانید مستقیما از طریق مرکز ایرنیک  دامنه خود را ثبت کنید. با توجه به سیاست های مرکز ثبت ایرنیک، به نظر می رسد تمرکز بر برون سپاری خدمات توسط کارگزاران یا نماینده در اولویت بیشتری نسبت به ارائه خدمات به کاربران نهایی یا End User دارد. با ثبت دامنه بواسطه نماینده، شما از خدمات نماینده از جمله خدمات پشتیبانی یا تخفیف ها، هشدارهای تمدید و مشاوره کارشناسان و امکانات دیگر برخوردار خواهید بود. لازم به ذکر است ساعات تماس تلفنی و خدمات پشتیبانی مرکز ایرنیک محدود است. همچنین از نظر مالکیت هیچ تغییری در دامنه ایجاد نمی شود، نماینده در واقع رابط یا کارگزار امور مالی و فنی دامنه شماست و در نهایت دامنه به نام سازمان یا شخص متقاضی و در مرکز ثبت می شود.

برای ثبت دامنه .ac.ir چه مدارکی نیاز است؟

کپی مجوز قطعی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری برای هر دانشکده و یا آموزشکده  به همراه درخواست رسمی و کتبی روی سربرگ موسسه مذکور با مهر و امضای مدیر آن مرکز ، و برای دانشگاه فنی و حرفه ای، کپی تائیدیهٔ سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای مبنی بر انتقال آموزشکده و یا دانشکده مذکور به وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و قید قطعی بودن مجوز این مراکز به همراه درخواست رسمی و کتبی بر روی سربرگ با مهر و امضای مدیر آموزشکده و یا دانشکده.

در صورت نیاز به ارسال مدارک وارد وب سایت nic.ir شده و از قسمت ارسال مدارک وارد بخش مدارک مربوط به امور دامنه شده و گزینه تکمیل فرم و ارسال مدارک را انتخاب کنید و  فایل مدرک را پیوست و فرم مربوطه را تکمیل و ارسال کنید. همچنین می توانید مدارک خود را برای ایرنیک به شماره 22295700 فکس کنید.

چه مقدار طول می کشد تا دامنه .ac.ir به ثبت برسد؟

بعد از تکمیل مراحل ثبت دامنه، نام مورد نظر شما در لیست تایید ایرنیک قرار می گیرد و پس از تائید به ثبت نهایی می رسد و به طور خودکار در پنل کاربری شما در کنترل پنل دی تلکام یا هر نماینده دیگری و همزمان در شناسه ایرنیک شما قرار می گیرد. زمان این تایید با توجه به اینکه توسط نیروی انسانی انجام می شود و مدارک ارسالی ممکن است متفاوت باشد.
به طور کلی مدت زمان تائید نام یک دامنه ac.ir. در صورت کامل بودن مدرک از سوی ایرنیک متغیر است و ممکن است از 1 روز یا بیشتر طولانی شود. در برخی موارد ممکن است مرکز ثبت مدارک بیشتری بخواهد یا مدارک ارسالی را قبول نکند.
لازم به ذکر است از زمانی که درخواست ثبت دامنه داده می شود به مدت 10 روز فرصت ارسال این مدارک وجود دارد و پس از آن دامنه مورد نظر از حالت رزرو خارج شده و مجدد برای ثبت آزاد می گردد.

انتقال دامنه 

آیا امکان تغییر نام دامنه ac.ir پس از ثبت وجود دارد؟

خیر. نام دامنه به قابل ویرایش یا تغییر نیست.

آیا می توانم مشخصات مالکیت و اطلاعات Whois دامنه ac.ir را مخفی نمایم؟

خیر، با توجه به سیاست کنونی مرکز ثبت دامنه(ایرنیک)، این امکان برای دامنه های ac.ir. وجود ندارد.

آیا می توانم مشخصات شناسه ایرنیک را تغییر دهم؟

برای دامنه های سازمانی تغییرات جزئی مجاز است ولی تغییر در اطلاعات اصلی مثل نام مالک امکان پذیر نیست. در واقع شناسه های مربوط به دامنه مرتبه سوم مانند ac.ir ، به دلیل اینکه نام صاحب امتیاز شناسه باید دقیقاً مطابق با نام دامنه باشد، امکان هیچ گونه تغییر و حتی اصلاح نام صاحب امتیاز شناسه وجود ندارد

انتفال مالکیت دامنه .ac.ir به شخص حقیق یا  حقوقی دیگر

این امکان برای این پسوند وجود ندارد، به طور کلی درخصوص هیچ یک از دامنه های مرتبه سوم یا Third Level از جمله ac.ir امکان انتقال دامنه به معنی تغییر مالک وجود ندارد.

تمدید دامنه قبلا ثبت شده توسط نماینده دیگر

برای تمدید دامنه خود از طریق یک نماینده جدید به عنوان مثال دی تلکام کافیست رابط مالی دامنه خود را به شناسه نماینده مورد نظر در اینجا da50-irnic تغییر دهید و سپس با ذکر نام دامنه خود از طریق تیکت اطلاع دهید تا دامنه مورد نظر شما جهت تمدید به لیست دامنه های شما افزوده شود.

تغییر رابط های دامنه ac.ir

جهت رابط های دامین ir. در صورتی که از طریق نماینده اقدام می کنید لازم است از ابتدا یا قبل از تغییر، آن نماینده را به عنوان رابط اداری دامنه مورد نظر قرار دهید. در اینصورت در دی تلکام یا هر نماینده ای که رابط اداری دامنه باشد می توانید رابط دامنه را تغییر دهید. در غیر اینصورت می توانید از طریق مرکز ثبت ایرنیک نسبت به تغییرات مورد نظر اقدام کنید.

تغییر نیم سرور NameServer ها

برای تغییر نیم سرور یا آدرس هاست از طریق کارگزار می توانید به وب سایت کارگزار مراجعه کنید برای مثال در درصورتیکه رابط فنی دامنه شما شناسه دی تلکام یعنی da50-irnic باشد، شما دسترسی لازم برای این منظور را از بخش NameServer ها در ناحیه کاربری دی تلکام قسمت دامنه ها دارید.

درصورتیکه رابط فنی دامنه شما دی نیست به این طریق عمل کنید:

وارد سایت nic.ir شده و پس از ورود در شناسه خود، در سمت چپ صفحه از بخش دامنه های من دامنه مورد نظر خود را جستجو کنید و در صفحه باز شده در قسمت سامانه نام دامنه (DNS)، روی گزینه ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه کلیک کنید.

لغو سفارش پرداخت نشده در ایرنیک

وارد سایت www.nic.ir شده و پس از وارد شدن در شناسه ایرنیک خود، در قسمت دامنه های من، دامنه موردنظر خود را جستجو کنید. در صفحه باز شده به پایین صفحه بخش درخواست های این دامنه رجوع کنید و روی شماره موردی که وضعیت پرداخت آن پرداخت نشده است کلیک کرده و در صفحه باز شده با انتخاب گزینه انصراف از درخواست، نسبت به لغو سفارش پرداخت نشده خود اقدام فرمائید.

چرخه حیات دامنه ir. و دامنه های مرحله سوم از جمله ac.ir

چرخه حیات دامنه ac.ir.

 

شناسه دامنه ac.ir.

احراز هویت شناسه در ایرنیک

از ابتدای سال ۱۴۰۲ ایرنیک احراز هویت یا وریفای را برای شناسه ها اجباری کرده و به دامنه هایی که شناسه آن ها وریفای نشده باشد خدمات ارائه نمی کند. برای احراز هوییت به این آدرس مراجه کنید.

پرسش محرمانه یا پاسخ محرمانه در ایرنیک به چه معناست؟

در مواردی ممکن است نیاز به بازیابی یک شناسه ایرنیک وجود داشته باشد و یا شما دسترسی به شناسه خود نداشته باشید. توضیحات کامل در خصوص پرسش و پاسخ محرمانه ایرنیک در صفحه مربوطه در همین بلاگ ذکر شده.

فراموشی رمز شناسه ایرنیک

در بخش دامنه یک راهنما برای فراموشی رمز یا گذرواژه شناسه های ایرنیک ایجاد شده.

روش بازیابی شناسه ساخته شده خودکار توسط نمایندگان

شناسه هایی که توسط API بین ایرنیک و نماینده ایجاد می شود امکان ورود به سایت ایرنیک را ندارند روش فعال کردن شناسه های ایجاد شده توسط نمایندگان در بخش دامنه بلاگ توضیح داد شده.

شناسه قدیمی ایرنیک چیست؟

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد شناسه های قدیمی دامنه های ir  به بخش دامنه بلاگ مراجعه کنید.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

نکات مهم در انتخاب اسم دامنه       پسوند دامنه .gov.ir چه کاربردی دارد؟           دامین مدارس یا sch.ir              آیا امکان ثبت دامنه ir برای همه وجود دارد؟       شناسه ایرنیک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *