تفاوت استفاده از افزونه و function

تفاوت استفاده از افزونه و function

تفاوت استفاده از پلاگین و یا ایجاد تغییر در function و توابع پوسته

به عنوان کاربر وردپرس می دانیم که افزونه ها یا همان پلاگین ها نقش مهمی در مدیریت وردپرس دارند، و بیش از 50 هزار پلاگین یا افزونه فعال برای وردپرس وجود دارد، با همه مزایایی که  افزونه ها دارند، عادت به استفاده از پلاگین مشکلاتی را برای وب سایت خصوصا در بروزرسانی های بعدی یا در دوره های مختلف برای وب سایت بوجود می آورد و تغییراتی وجود دارند که بدون نیاز به پلاگین یا افزونه و تنها با تغییر در فایل function قابل انجام هستند، پس باید تفاوت استفاده از افزونه و function را بدانیم.

بعضی پلاگین ها در سرعت وب سایت تاثیر منفی دارند، برخی دارای باگ های امنیتی هستند که بعدا کشف می شوند و ممکن است باعث دسترسی و نفوذ هکرها به وردپرس شوند، به دلایل مختلف کاربران ممکن است ترجیح بدهند از پلاگین استفاده نکنند یا تا حد امکان کمترین تعداد پلاگین را نصب کنند.

افزونه یا پلاگین در وردپرس چست؟

پلاگین یا افزونه معمولا یک نرم افزار کوچک یا یک بسته نرم افزاری برای جاگذاری در نرم افزار اصلی است. در ودرپرس پلاگین ها عملکردها یا قابلیت هایی اضافه می کنند یا قابلیت های قبلی را بهبود می دهند . کاری که بیشتر این افزونه ها می کنند تغییر در فایلهای عملکرد function یا اجرای دستوراتی در چهارچوب وردپرس برای ایجاد تغییر در آن است و بسیاری از موارد که از طریق افزونه ها قابل انجام است با یک تغییر ساده در کد که در بسیاری موارد تغییر کوچک در فایل function.php قابل انجام هستند.

افزونه یا پلاگین وردپرس کجا نصب می شود؟

افزونه یا plugin در وردپرس معمولا در مسیر wp-content/plugins/ و در پوشه ای به نام خود افزونه نصب می شود. به عنوان مثال اگر افزونه المنتور elementor در وردپرس نصب شده باشد و وردپرس در پوشه ای به نام wordpress قرار داشته باشد،با توجه به اینکه معمولا root سایت پوشه public_html است، آدرس آن به این شکل خواهد بود:
/public_html/wordpress/wp-content/plugins/elementor

function.php یا فایل عملگر توابع پوسته چیست؟

وردپرس برای ظاهر وب سایت یا به قول برنامه نویسان رابط کاربری (User interface) از قالب یا تم Theme استفاده می کند، در واقع وردپرس بدون تم  قابل تصور نیست، در وردپرس فایلی وجود دارد به نام function.php که نام دیگر آن عملگر با تابع پوسته در تم است و یک قالب یا هسته قالب در تم است، برای درک بهتر این فایل باید گفت کارکرد آن شبیه پلاگین است که به صورت خودکار با فعال کردن یک قالب فعال و لود می شود. از آنجا که  فایل function.php به زبان برنامه نویسی php ایجاد شده از کدهای php  برای تغیرات یا ایجاد قابلیت در وردپرس استفاده می کند. برای مثال برای درج شعار شرکت در سایت می توان از این فایل استفاده کرد. با اینکه کاربران حرفه ای تغییراتی در فایل function.php می دهند ولی در صورت عدم آشنایی تغییر در این فایل ممکن است باعث از کار افتادن سایت شود و به کاربران مبتدی استفاده از پلاگین یا حداکثر تکه کدهای آماده معروف به snippet توصیه می شود و لازم است قبل از هر تغییر از فایل بکاپ و نسخه پشتیبان تهیه شود.

مسیر فایل function.php کجاست؟

فایل عملگر functions.php در محل نصب قالب قرار دارد و برای پیدا کردن آن باید بدانید نام دقیق قالب یا چایلد قالب مورد استفاده چیست. به عنوان مثال اگر وردپرس شما در پوشه wordpress نصب شده و نام تم نصب شده mytheme باشد مسیر فایل فانکشن به این شکل خواهد بود:
public_html/wordpress/wp-content/themes/mytheme/function.php

مزایا و معایب استفاده از افزونه و پلاگین و تفاوت آن با تغییر در function.php

 

 افزونه وردپرس:

  • زمانی قابل استفاده است که از بخش پلاگین ها آن را فعال کرده باشیم.
  • در تمام قالب های نصب شده و حتی قالب های بعدی فعال خواهد بود.
  • در مسیر مشخصی قابل نصب است. /wp-content/plugins
  • وابستگی به تولید کننده افزونه دارد. ممکن است نیاز به بروزرسانی وجود داشته باشد و ایجاد کننده افزونه به هر دلیلی این کار را نکند یا نتواند در زمان مناسب انجام دهد.

 

 فایل function.php

  • تنها در همان قالب قابل استفاده است و با تغییر قالب یا غیر فعال کردن به صوره خودکار غیر فعال می شود.
  • در صورت آشنایی با کد به راحتی قابل تغییر است. ولی در صورت عدم آشنایی ممکن است سایت دچار اشکال شود.
  • قابلیت استفاده از تکه کد یا snippet در آن وجود دارد.
  • دسترسی راحت در پنل مدیریت وردپرس از طریق منوی نمایش> ویرایشگر پرونده پوسته> توابع پوسته
wp-function-editor
wp-function-editor

با بررسی موارد فوق می توانیم در تصمیم گیری بین نصب پلاگین جدید یا انجام تغییرات مورد نظر از طریق توابع پوسته یا همان function.php نتیجه بهتری داشته باشیم.

 

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

 

مطالب مرتبط

تفاوت نشانی وردپرس و نشای سایت

هاست مخصوص وردپرس

 

هر سوالی در مورد تفاوت های پلاگین با تغییر در فایل توابع پوسته را اینجا می توانید بپرسید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *