نکته های شروع به کار فریلنسری

نکته های شروع به کار فریلنسری

مدتهای زیادی است که افراد سعی دارند با انجام کار در منزل برای خود درآمد ایجاد کنند قدیم تر ها کارهایی مثل مونتاز یا عروسک سازی و از این دست که درآمد زیادی هم نداشت جزو کارهای دورکاری محسوب می شد، کم کم مشاغل مرتبط با کامپیوتر در زمینه دورکاری قابلیت های زیادی از خود نشان داند و برای خیلی از کاربران به عنوان درآمد جانی جذاب شد، و بعضی که به دلایلی امکان رفتن به محل کار را نداشتند سعی می کردند از منزل کارهایی را انجام بدهند و این شغل ثابت این افراد شده بود، و می توان گفت شروع کار فریلنسری مدرن از همین جاها آغاز شد، سایت هایی هم برای این افراد که اصطلاحا به آنها فریلنسر گفته می شود ایجاد شد، این سایت ها پروژه ها را معرفی می کنند و درصدی از مبلغ را به عنوان کارمزد برای خود کسر می کنند، ضمن اینکه امکاناتی مثل ایجاد پروفایل و نظارت بر  مراحل شروع تا تحویل پروزه و امانت داری مبالغ بین کارفرما و فریلنسر را هم جزو خدمات خود دارند. تا اینکه کووید رسید و یک تحول اساسی در مشاغل مختلف ایجاد کرد، همه شرکت ها و نه فقط کامپیوتری ها مجبور شدند دور کاری کنند و موضوع دور کاری بهتر جا افتاد حالا دیگه خیلی از شرکت ها متوجه شدند این امکان هست که بدون حضور در محل شرکت هم کار ها را انجام داد یا حتی برای یک کار خاص ممکن است نیاز به استخدام یک فرد جدید نباشد و کار مورد نظر را به عنوان یک پروژه به یک فریلنسر بسپارند.

شما هم اگر قصد دارید از منزل کار فریلسنری  انجام بدهید یا اصطلاحا فریلنس کنید، باید بدانید از کجا شروع کنید، رقابت بین فریلنسر ها زیاد شده، خصوصا افرادی که تازه وارد بازار می شوند ممکن است تا مدت ها حتی یک پروژه هم نگیرند ولی اگر به نکات مهم فریلنسری دقت کنید بعد از مدت کوتاهی یک فریلنسر حرفه ای می شوید.

بایدها،  برای شروع کار فریلنسری مواردی هست که باید انجام بدید:

    1. یک رزومه حرفه ای و کامل برای خودتون ایجاد کنید
      در یک رزومه حرفه ای که اصلا نباید طولانی باشد، خودتون رو معرفی کنید و سعی کنید چندین بار از دید کارفرما به این رزومه نگاه کنید و اگر خوب نبود دوباره تغییر بدهید، آنقدر تغییر بدهید که عالی بشود، از آدمهایی که فکر می کنید کمکشان موثر است، بخواهید رزومه شما را ببیند و اگر اشکالات را به شما بگویند.
      ممکن است در یک سایت فریلسنری رزومه شما به صورت فایل قابل دانلود نباشد و در واقع رزومه شما همان پروفایل کاربری باشد ، در این صورت پروفایل را با دقت و مثل یک رزومه پر کنید.
      حتما پروفایل و رزومه عکس داشته باشد.
      برای عکس پروفایل و رزومه دقت کنید لبخند داشته باشید و از آیتم های عجیب و غیر معمول در عکس و پس زمینه استفاده نکنید.
      داشتن وب سایت می تواند به اعتبار شما کمک کند و در وب سایت می توانید  پروژه ها و نمونه کارهای زیادی را لیست کنید و در قسمت درباره من یک رزومه خوب از خودتون ارائه بدهید. ولی اگر به هر دلیلی وب سایت ندارید نگران نباشید و روی سایر موارد تمرکز کنید.
      حتما مدارک و گواهینامه هایی که دارید را در روزمه و پروفایل قرار بدید.
      نکته: حتما رزومه فریلسنر های پر کار و رقبای خود را ببینید و مقایسه کنید.
    2. اکانت Linkedin  و شبکه های اجتماعی کاری
      داشتن اکانت شخصی در Linkedin  که مثل پروفایل باید کامل و حرفه ای و عکس دار باشد علاوه بر اینکه برای همه فریلنسر ها ضروری است می تواند باعث دریافت پیشنهاد کار از همان محل هم باشد.
      در Linkedin مطالب مربوط به کار پست کنید، مواردی که در اون ها تخصص دارید و به همه کامنت ها جواب بدهید و نشون بدید که تو حوزه خودتون مهارت دارید.
      سعی کنید با افراد مرتبط با تخصص خودتان کانکت بشوید، نترسید به همه افرادی که به حوزه کاری شما مرتبط هستند درخواست کانکشن بدهید، معمولا افراد حرفه ای درخواست شما رو قبول می کنند.
      اگر اکانت شبکه های اجتماعی شخصی دارید با کاری ترکیب نکنید، برای کار و حوزه تخصصی خودتان یک اکانت جدید در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ایجاد کنید ولی توصیه می شود یا اکانت نسازید یا واقعا فعال باشید.
    3. معرفی درست مهارت ها
      در پروفایل و صفخات اجتماعی مهارت هایی که دارید را به صورت تیتر تعریف نکنید بلکه جوری بنویسید که به عنوان سرویس تعریف بشود به عنوان مثل فرض کنیم شما این مهارت ها را دارید:
      توسعه دهده وب یا Web Developer
      گرافیست
      این عنوان ها و تیتر ها اگر تعریف شده نباشند جذابیتی برای مخاطب شما یا همون کارفرما ندارند به جای این تیتر و عناوین به این شکل عمل کنید:
      مثلا به جای توسعه دهنده وب یا طراح وب سایت بنویسید: طراحی و ساخت انواع وب سایت داینامیک و استاتیک و تولید نرم افزار های تحت وب
      یا به جای گرافیست که می تواند خیلی عام باشد و خیلی موارد را در بر بگیره چند شاخه را با توضیحات بنویسید: طراحی انواع پوستر و ترسیم انواع تصاویر برای استفاده در وب سایت بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی.
    4. نمونه کار
      برای شروع کار هر کارفرمایی بعد از اینکه پروفایل شما را می بیند و اعتمادش تا حدی جلب میشود، مهم است که آیا شما واقعا این مهارت ها را دارید و چقدر در کار خود موفق هستید؟ پس حتما تعداد کافی نمونه کار داشته باشید و سعی کنید بهترین ها را آنجا داشته باشید تا کارفرما با دیدن آن ها به شما اعتماد بیشتری داشته باشد.
      اگر تازه شروع کرده باشم چی؟ نگران نباشید اگر نمونه کاری ندارید به خودتان اعتماد کنید و نمونه کار ایجاد کنید، مثلا اگر طراح سایت هستید، برای خودتان یک سایت بسازید بعد چند سایت برای مشتری های فرضی طراحی کنید و به عنوان نمونه کار ارائه بدهید، مثلا یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید. یا اگر مترجم هستید چند مقاله معتبر رو ترجمه کنید و به عنوان نمونه کار در شبکه های اجتماعی قرار بدهید.

    5. نظرات مشتریان
      کارفرماهای حرفه ای حتما نظر سایر کارفرما ها را در مورد یک فریلنسر می خوانند، تا اگر سابقه بدی داشت برای آنها تکرا نشود، بعد از هر پروژه ای که انجام دادید، سعی کنید از مشتری یا کارفرما بخواهید نظر مثبتی برای شما بنویسد، اگر در یک پلتفرم فریلنسری پروژه دریافت کردید باید بدانید زمانی یک کارفرما برای شما نظر مثبتی می نویسد که پروژه را به نحو احسن و به دلخواه کارفرما و در زمان مناسب تحویل داده باشید، پس اگر شما پروژه خوبی تحویل دادید می توانید در یک درخواست محترمانه و حرفه ای به کارفرما توضیح بدهید که نظر مثبت ایشان به شما در جذب مشتری جدید کمک خواهد کرد و با توجه به اینکه تمام تلاش خود را کرده اید که پروژه به بهترین شکل انجام شود در صورت رضایت از پروژه یک نظر مثبت با توضیح در خصوص کیفیت کار و میزان رضایت از نحوه همکاری و زمان بندی پروژه برای شما بنویسد.

باید ها و نبایدهای فریلسنری

 

نکته مهم:  باید شروع کنید و صبر نکنید تا کاملا آماده شوید، (زمانی کاملا آماده می شوید که شروع به کار کرده باشید)

نبایدها، به عنوان فریلنسر چه کارهایی نباید بکنم؟

  1. قیمت کم یا قیمت بالا
    قیمت پایین
    اگر تازه وارد بازار فریلنس شده باشید  ممکن است فکر کنید با قیمت پایین می توانم پروژه بگیرم یا اصلا همین سیاست را برای گرفتن پروژه ادامه بدید، ولی نکته مهم اینجاست که کارفرما ها هم به قیمت آشنایی دارند و وقتی یک نفر قیمت خیلی پایین اعلام می کند متوجه بی تجربه بودن فریلنسر خواهند شد و به این نتیجه می رسند که حتما پروژه ضعیفی تحویل خواهند گرفت.
    قیمت بالا:
    بله هر خدماتی نرخ و محدوده نرخ مشخصی دارد، به عنوان یک فریلسنر سعی کنید از نرخ رقبا آگاه شوید و بدانید زمانی می توانید قیمت بالاتر اعلام کنید که یک مزیت خاص دارید، قیمت خیلی بالاتر از رقبا نتیجه ای جز از دست دادن مشتری ندارد.
  2. صادق باشد.
    به هیج عنوان در زمینه مهارت هایی که دارید از دایره صداقت خارج نشوید و قول کاری که نمی توانید را ندهید، هر موردی که فکر کردید ممکن است برای شما قابل انجام نیست یا حتی می توانید انجام دهید ولی نه در زمان مشخص شده، حتما به کارفرما اطلاع دهید.
  3. برخورد دوستانه داشته باشید.
    به هیج عنوان با کارفرما بحث نکنید و سعی کنید همه اختلاف نظر ها را دوستانه رفع کنید، حتی اگر اطمینان داشتید نظر شما درست است در دنیای فریلسنری نباید با کارفرما وارد بحث و مشاجره شوید.
  4. رابطه احساسی
    به هیچ عنوان با کارفرما رابطه دوستی و احساسی بر قرار نکنید و همواره خط قرمزی بین  فریلنسری و روابط کاری با روابط غیر کاری داشته باشید.
  5. رقابت
    برای گرفتن یک پروژه اگر متوجه شدید کارفرما به رقیب شما اشاره کرد با رفتار حرفه ای و بدون نام بردن از رقیب یا رقبا سعی کنید مزیت هایی که شما در پروژه ایجاد می کنید را به کارفرما گوشزد کنید و رقبا را تخریب نکنید.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ دی تلکام بلامانع است

مطالب مرتبط:

ثبت دامین .ir

سرعت وردپرس

طراحی وب سایت شرکتی

نصب وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *