Memory Limit در وردپرس

Memory Limit در وردپرس

با وجود اینکه نگهداری از یک وب سایت وردپرسی کار سختی به نظر نمی رسد ولی وقتی یک سایت که برپایه وردپرس ایجاد شده بزرگ می شود و محتوای زیادی در آن قرار می گیرد یا بازدید زیادی پیدا می کند ممکن است در بخش هایی تیونینگ و بهیه سازی نیاز باشد که یکی از مهمترین آنها Memory Limit در وردپرس است.

Memory Limit در وردپرس

شاید به عنوان ادمین سایت گاهی با مشکل memory limit یا محدودیت حافظه در وردپرس برخورد کرده باشید، این مشکل در واقع از وردپرس نیست از زبان برنامه نویسی PHP است که وردپرس بر مبنای آن ایجاد شده و به راحتی قابل رفع است. پس در اینجا طی چند مرحله به نوع مشکل و بهترین روش رفع آن می پردازیم

زبان PHP در وردپرس چه می کند؟

در واقع PHP یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس و چابک سمت سرور است که کدهای وردپرس با آن نوشته شده و برای اینکه صفحات ایجاد شده با وردپرس را نمایش دهد سمت سرور و پشت صحنه اجرا می شود.
خروجی فایل های PHP در سمت کاربر به صورت html به مروگر تحویل می شود تا ما یک صفحه با آیتم های مختلف را در مرورگر کامیپوتر یا تلفن همراه خود ببینیم. و مدت هاست که به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب توسط برنامه نویسان استفاده می شود.

گزینه PHP memory limit در وردپرس چیست؟

به طور پیش فرض محدودیت حافظه پی اچ پی یا PHP memory limit در وردپرس 32 مگابایت است، که برای بیشتر وب سایت ها این مقدار کافی و مناسب است، خصوصا اگر فایل های ویدئو زیاد یا پلاگین های مشکل دار ندارید این مقدار کاملا مناسب است. زمانی که شما یک بخش سنگین مثل یک افزونه که خاص یا ویدیوی جدید را اجرا می کنید وردپرس ممکن است علاوه بر اینکه این مقدار 32MB را استفاده می کند برای جبران کسری تا 40MB هم به صورت خودکار برداشت کند ولی در صورت نیاز به مقدار بیشتر با خطای Fatal error: Allowed memory size of 32MB bytes exhausted  یا خطای مشابه مواجه می شود.

مواردی که باعث خطای memory limit در وردپرس می شوند

  • استفاده از نسخه های قدیمی php در سرور

    استفاده از نسخه های به روز php علاوه بر اینکه بهره وری بالاتری دارد به دلیل اینکه ساختار مدرن تری دارد با قطعه کد ها بهینه تر برخورد می کند، حافظه و تسک ها را بهتر مدیریت می کند، همچنین امنیت آن بالاتر است.

  • افزونه ها

    پلاگین های وردپرس توسط  افراد و شرکت های مختلفی نوشته و یا ایجاد می شوند،  استفاده از افزونه های زیاد به صورت همزمان یا افزونه هایی که بروز نشده اند یا پلاگین هایی که به دلیل ساختار ضعیف یا حتی نوع کاربردشان مثل افزونه المنتور حافظه زیادی مصرف می کنند می تواند باعث مشکل memory limit شود. پس توصیه می شود تا جای ممکن از پلاگین های غیر ضروری یا کمتر مورد نیاز استفاده نکنید، کمترین تعداد افزونه بهترین پرفورمنس را برای شما ایجاد می کند، همیشه افزونه ها را به روزرسانی کنید، و از افزونه های ناشناس یا افزونه هایی که تعداد کمی از آن نصب شده استفاده نکنید.

  • چند رسانه ای (ویدیو)

    اگر در وب سایت وردپرسی خود تعداد زیادی ویدئو آپلود کرده باشید باید بدانید ویدیو یکی از مواردی است که حافظه وردپرس را می بلعد و شما حتما با این مشکل مواجه خواهید شد.

اندازه مناسب  memory limit در وردپرس

اگر اندازه پیش فرض جوابگوی ما نیست و با خطا مواجه می شویم برای بدست آوردن اندازه متنساب حافظه باید بدانیم چه مقدار حافظه استفاده شده و یک ابزار به صورت افزونه به نام  Server IP Memory Usage Display  وجود دارد که آن را نمایش می دهد و می توانید بعد از اتمام کار آن را حذف کنید.
همانطور که قبلا گفتیم اندازه پیش فرض حافظه وردپرس 32MB است که در برخی سرویس دهنده ها ممکن است 64MB باشد، ولی می توانید آن را تا 256 یا بیشتر هم افزایش دهید.

WordPress memory limit 256MB

چگونه حافظه memory Limit وردپرس را افزایش دهیم؟

قبل از این کار توصیه می شود مواردی که بالاتر به عنوان دلیل حطای memory limit اعلام شد را بررسی کنید و اگر پلاگین غیر ضروری دارید آن را حذف کنید و نسخه php را بروزرسانی کنید یا از سرویس دهنده بخواهید برای شما ارتقا دهد . بعد اگر اطمینان دارید که این تغییر ضروی است به پوشه وب سایت خود از طریق فایل منیجر یا بخش مدیریت فایل که در کنترل پنل وب میزبانی قرار دارد یا  از طریق ftp وارد شوید و به یکی از سه روش زیر می توانید تغییر را اعمال کنید:

  • روش اول ویرایش فایل wp-config.php

    این فایل در ریشه یا روت سایت وردپرسی شما قرار دارد در حالت ویرایش عبارت memory_limit را جستجو کنید و در ‘memory_limit’, ’32M’ عدد 32 را به یکی از اعداد 64 ، 128 یا 256 و در صورت اطمینان از نیاز به مقدار بیشتر به حداکثر 1024 تغییر دهید، توجه داشته باشید مقدار بیش از حد مشکلات دیگری را در سایت ایجاد خواهد کرد.

  • روش دوم ویرایش فایل htaccess.

    مسیر این فایل در روت سایت است. این فایل که نام آن با نقطه آغاز می شود و به همین دلیل در سیستم عامل لینوکس جزو فایل های مخفی است و ممکن است در نرم افزار ftp کلاینت شما نمایش داده نشود، در اینصورت تنظیمات آن را در برنامه اف تی پ کلاینت خود پیدا کنید.  در یک خط این فایل این گزینه را اضافه کنید: php_value memory_limit 128M و عدد 128 را به میزان مورد نیاز تغییر دهید و فایل را ذخیره کنید.

  • روش سوم تغییر در php.ini

    در صورتی که سرور مجازی یا اختصاصی داشته باشید تغییر فایل php.ini امکان پذیر است. دستور php –ini را در خط فرمان لینوکس اجرا کنید تا مسیر فایل php.ini نمایش داده شود سپس فایل مورد اشاره را با ویرایگشر مورد علاقه خود از جمله vi یا nano ویرایش کنید و در خط memory_limit = 32M میزان حافظه مورد نظر را وارد کنید.

  • روش چهارم افزونه

    در بخش افزونه های سایت وردپرس عبارت Memory Limit راجستجو کنید و یکی از پلاگین های مربوط به این کار را انتخاب و نصب کنید توجه داشته باشید استفاده از افزونه یا پلاگین راهکار مناسبی نیست و توصیه می شود کمترین تعداد افزونه را در وردپرس داشته باشید.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

دانلود و نصب وردپرس 6     دیدگاه و تنظیمات گفت و گو     پیدا کردن قالب  فعال و اصلی سای وردپرسی     طراحی سایت فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظرات در مورد “Memory Limit در وردپرس