مشکلات نرم افزاری سال 1400شمسی

مشکلات نرم افزاری سال 1400شمسی

بررس مشکلات نرم افزاری سال 1400شمسی

راه حل کاهش مشکلات نرم افزاری تغییر زمان

آغاز سال 1400 سال آمادگی برای شروعی قرن جدید و تغییر  تاریخ شمسی می باشد. این موضوع می تواند تهدیدی برای واحد های فناوری اطلاعات در کشورمان محسوب باشد. از این رو باید قبل از ورود به سال جدید تدارکات و پیش بینی های مربوط به مسئله فوق را بررسی و رفع کنیم. قبل از پرداختن به مسئله مورد نظر،این نکته را در نظر داشته باشیم که با ورود به سال 2000 میلادی و شروع قرن 21 این تغییر با نام مستعار Y2K رخ داد که تقریبا تمامی کشور ها و سازمان های جهان با آن دست و پنجه نرم کردند که با برنامه ریزی به موقع، آسیب های آن تا حد امکان کاسته شد.

برای مثال :

بخش IT در مراکزی مانند نیروگاه ها ، با وجود ایراد Y2K مورد تهدید قرار گرفته بودند. نیروگاهها برای کنترل ایمنی ، از جمله فشار آب یا میزان تابش ، به نگهداری روزمره رایانه بستگی داشت. همچنین حمل و نقل به زمان و تاریخ صحیح بستگی دارد. بویژه خطوط هوایی در معرض خطر قرار گرفتند ، زیرا کامپیوترهایی که سوابق کلیه پروازهای برنامه ریزی شده را دارند از این رو تهدید می شدند. حال بهترین کار ممکن، الگو گرفتن و پیگیر بودن در خصوص رخداد پیش رو می باشد.

Y 1.4K
Year 1400

مشکل سال 1400 چیست؟

مشکل پیش رو در سال 1400 یا 1.4k شامل عدم همخوانی و تطابق تاریخ های دو رقمی (سال) در شروع قرن جدید می باشد.
همانطور که می دانید برای ثبت تاریخ در تمامی برنامه ها از 2 نوع فرمت استفاده می شود:
YYYY/MM/DD:1
:2 YY/MM/DD
در فرمت شماره 1 تاریخ سال به صورت چهار رقمی ثبت شده(1399/11/6) (2020/5/23) که برای نرم افزارهایی که از این نوع فرمت استفاده می کنند جای نگرانی وجود ندارد و در این حالت مشکلی برای سیستم ها به وجود نخواهد آمد.
اما در فرمت شماره 2 که بحث اصلی ما در خصوص آن است،تاریخ سال به صورت دو رقمی ثبت شده (99/11/6) (20/23/5) که برای سازمانهای استفاده کننده از این فرمت،تهدیدی جدی محسوب می شود.

بزرگترین چالش معمولا در نرم افزارهایی رخ می دهد که زمان زیادی از تولید آنها گذشته یا قابلیت بروزرسانی ندارند و یا مشترک با عدم تهیه خدمات پشتیبانی آن را بروز نکرده .

ساعت 00

برای تشریح مشکل فرمت شماره 2 به مثال زیر توجه کنید :

درپایان اسفند ماه سال 1399 تاریخ 30/12/99 نمایش داده می شود و در پایان آن روز که شروع فروردین ماه سال 1400 و قرن جدید می باشد تاریخ 01/01/00 نشان داده می شود. تغییر تاریخ فوق برای سیستم های کامپیوتری به این معناست که تفاوت یک روزه زمان را به اشتباه 99 سال و یک روز محاسبه می کند و از این به بعد اختلال 99 ساله در محاسبه تاریخ در سیستم رخ می دهد.در صورتی که اگر تاریخ با فرمت YYYY/MM/DD بود مشکلی در این خصوص پیش نمی آمد.

به تمامی سازمانها توضیه می شود جهت جلوگیری از اختلال سال 1400، قبل از شروع قرن جدید شمسی، کلیه نرم افزارهای موجود از جمله CRM ها نرم افزارهای انبارداری و فروش یا حسابداری، نرم افزارهای مدیریت محتوا و فروش آنلاین و هرگونه نرم افزار و سیستم نرم افزاری که وابستگی به تاریخ شمسی دارد را از این نظر بررسی نمایند و خدمات پشتیبانی نرم افزار یا سامانه مورد استفاده را طی تماس با تولید کننده تمدید نمایند.

 

مطالب مرتبط:

تایم سرور چیست؟

سرور در ایران

نکات مهم طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *