تایم سرور یا NTP چیست؟

تایم سرور یا NTP چیست؟

تایم سرور یا NTP سرور چیست و تفاوت آن با UTC

تایم سرور یا NTP چیست؟

تایم سرور یا NTP با UTC تفاوت دارد، ان تی پی  ساعت و زمان تحت شبکه که به اختصار از حروف  Network Time Protocol به صورت NTP نوشته می شود، یکی از قدیمی ترین پروتکلهای مورد استفاده در شبکه های مبتنی بر IP است که در سال 1985 NTP توسط David L. Mills در دانشگاه Delaware طراحی و ایجاد شد و در حال حاضر نسخه ای که مورد استفاده قرار دارد NTPv4 می باشد. و از پورت 123 استفاده می کند.

با استفاده از این پروتکل امکان هماهنگی و استفاده از ساعت دقیق در حد ساعت اتمی در شبکه های کامپیوتری بوجود می آید. معمولا در شبکه یا هر سیستم متصل به شبکه جهانی با اتصال به یک تایم سرور امکان تنظیم دقیق ساعت آن سیستم و یا سایر سیستمهای آن شبکه بوجود می آید.

NTP از ساعت هماهنگ جهانی یا Coordinated Universal Time (UTC) که یک استاندارد زمان از نوع اتمی است جهت هماهنگی ساعت کامپیوتر ها در حد میلی ثانیه استفاده می کند.

Network Time System Diagram

UTC چیست؟

UTC یا ساعت هماهنگ جهانی ۰٫۹ ثانیه با ساعت GMT گرینویچ اختلاف دارد.در ساعت هماهنگ جهانی UTC از روشهای مختلفی مثل تجهیزات رادیویی و گیرنده های ماهواره ای GPS خاص و گران قیمت جهت هماهنگی و دقت استفاده می شود ولی خوشبختانه با وجود NTP نیازی نیست برای هر کامپیوتر این تجهیزات خریداری شود و تایم سرورهای اصلی با اتصال به این تجهیزات به سایر کلاینتها سرویس دقیق زمان را در حد کمتر از میلی ثانیه ارائه می دهند.

استفاده از ساعت هماهنگ و ساعت دقیق 2 مورد جدا گانه است که ممکن است تنها یکی از 2 مورد در یک شبکه استفاده شود و دیگری نادیده گرفته شود.

به عنوان مثال اگر ساعت یا زمان کلیه تجهیزات شبکه دقیق باشد ولی از مبنایی خارج از شبکه هماهنگی انجام شده باشد آن زمان مناسبی برای شبکه نیست و یا اگر زمان دستگاهها دقیق نباشند و هر کدام یک زمان غیر صحیح را نمایش دهد مشکلات زیادی در یک شبکه خصوصا زمان کشف اشکال می تواند بروز کند.
تصور کنید در یک فروشگاه کوچک که تعدای دوربین مداربسته نصب شده اگر هر دوربین زمان متفاوت از دیگری نمایش دهد برای مقایسه تصاویر دوربین ها در زمان لازم چه مشکلاتی بوجود می آید.

پروتکل NTP یک پروتکل کلاینت سرور است و می تواند به صورت همزمان هر دو یا یکی از آنها Client/Server باشد.

در صورتی که تا کنون از این سیستم استفاده نکرده اید پیشنهاد میکنم به سرعت در کامپیوتر خود ساعت را با NTP سرور هماهنگ نمایید.

برخی کاربران مشکلاتی از قبلی Energy saving یا تغییر ساعت رسمی کشور را داشته اند به این صورت که به دلیل انتخاب مثلا تهران به عنوان Time Zone و تایم سرور مایکروسافت بعد از تغییر ساعت رسمی ساعت غیر دقیق نمایش داده می شود.
برای رفع این قبیل مشکلات پیشنهاد می شود در هر کشور از تایم سرور داخلی هماهنگ با ساعت رسمی استفاده شود تا حتی در زمان تغییر ساعت در اول فروردین و مهرماه به صورت خودکار و اتوماتیک این تغییر در سیستم انجام شود.

نمونه تایم سرور ایرانی در سایت http://time.day.ir قابل مشاهده است.

در سایت ntp.org برای هر منطقه سرورهای مختلفی اعلام شده.

 

مطالب مرتبط:

مجازی سازی چیست؟     نکات مهم فریلنسری     سرور مجازی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظرات در مورد “تایم سرور یا NTP چیست؟