Squid چیست؟

Squid چیست؟

Squid چیست؟

اگر تا به حال از اسکویید Squid استفاده نکرده اید و نمی دانید Squid چیست؟ یک پراکسی سرور Cache کننده برای کلاینتهای تحت وب سایت که معمولا برای سرعت بخشیدن به صفحات وب و به اشتراک گذاردن اینترنت در یک شبکه استفاده می شود. و قابلیت پشتیبانی از پروتوکلهای SSL, FTP, HTTP را در وب دارد.این قابلیت موجب استفاده بهینه از پهنای باند خطوط ارتباطی موجود و نیز افزایش کارایی و سرعت سرویس دهنده های وب میگردد و بر خلاف نرم افزارهای cache کننده قدیمی squid تمامی درخواستهای موجود در یک فرآیند I/O را راه اندازی میکند.

وظایف Squid

Squid واسطه ای است بین کامپیوترهای یک شبکه محلی و اینترنت.در اصل، اين سرويس كل ترافيك ورودي و خروجي اينترنت را بازرسي كرده و كارهاي مختلفي را بر روي اين ترافيك انجام ميدهد. امروزه يكي از بيشترين موارد استفاده Squid به دليل بالا بودن قيمت اينترنت، در کشینگ پهنای باند مصرفی است.این تکنیک تاثیر به سزایی در سرعت دیدن صفحات تکراری وب و یا ذخیره کردن مدیا دارد.Squid با هر بار باز شدن صفحات وب از طرف كاربران داخل شبكه، يك كپي از آن صفحه را براي خود نگه ميدارد. (تا اينجا هيچ تاثيري در سرعت ديدن صفحات نداشته). دومين نفري كه همان صفحه را باز مي كند، بلافاصله Squid اطلاعات درخواستي ذخيره شده در cache را به کاربر نمایش می دهد.

تاریخچه Squid

اسکویید بر اساس پروژه ای به نام Harvest در اواخر دهه 90 تهیه شده که مبنای آن ایجاد یک سیستم توسعه یافته Daemon Cache بوده و در حال حاضر تحت مجوز عمومی گنو GNU/GPL و توسط آزمایشگاه NLANR و دانشگاهی در آمریکا پشتیبانی و توزیع می شود. وب سایت اصلی آن به نام squid-cache.org شامل مستندات، آخرین نسخه قابل دانلود اسکویید و سورس برنامه می باشد. اسکویید همچنان توسط داوطلبان در حال گشترش است .
تعداد شرکتهایی که SQUID را برای بهینه سازی ترافیک اینترنت و افزایش کارایی بکار گرفته اند روز افزون است.
در واقع تعداد زیادی از کاربران بدون آگاهی از squid استفاده میکنند.برخی شرکتها آن را در فایروالها و برخی در وب پراکسی ها گنجانده اند.

مزایای Squid

سورس باز بودن
پراکسی کش
بازدهی بالا
پشتیبانی از http و ftp
پشتیبانی از SSL
گزارش گیری Full Logging

روش کار squid

اسکویید به دو روش مي تواند در پهناي باند صرفه جويي نمايد:
نخست از طريق حفظ صفحات، تصاوير و ساير اقلام دريافت شده بر روي حافظه يا فضاي ديسك. بنابراين در صورتي كه كاربران تقاضاي دريافت مجدد يك صفحه تكراري را نمايند، اين صفحه از روي اينترنت دريافت نخواهد شد.
در كنار سيستم caching معمولی داراي قابليت ديگري به نام delay pool است است كه از طريق آن مي توانيد ترافيك اينترنت را بطور معقولانه اي كنترل نماييد. اين كار از طريق تعريف كلمات كليدي موجود در آدرسهاي URL انجام می گردد.براي مثال مي توانيد كلماتي مانند mp3, mpg, exe و … را به عنوان کلملت کلیدی تعریف نمایید و با استفاده از این کلمات کلیدی به اسکویید بگوییم تا آنها را با حداکثر سرعت خاصی دریافت نماید، می توان پهنای باند باقیمانده را به سرویسهای دیگری مانند مرور وب ، پست الکترونیک و … باقی گذاشت و یا حتی آنرا نیز محدود نمود.

Proxy چیست؟

ميتواند ابزاري براي اشتراك اينترنت باشد يعني پراكسي ارتباط كلا ينت را با Default Gateway می شکند و خودش ارتباط را برقرار می کند Response ها را گرفته و به کلاینت بر می گرداند پس در واقع کاربران به طور مستقیم به اینرتنت متصل نیستند.
در واقع هیچکدام از سیتمهای پشت پراکسی به صورت مستقیم به اینترنت متصل نیستند از آنجا که Proxy در مسیر ترافیک شبکه قرار می گیرد قادر است آنرا برای تضمین سیاستهای امنیتی سازمان مورد کنترل قرار دهد.

کاربردهای پراکسی:
از یک پراکسی سرور می توان اهداف متعددي استفاده كرد كه تعدادي از آنها عبارتند از:

امنیت: ناشناس نگه داشتن دستگاه هاي موجود در شبكه
بالا بردن سرعت دسترسي به منابع caching
فیلترینگ یا Access Policy :اعمال سياست هاي دسترسي به خدمات شبكه و يا محتوا
گزارش گيري از ميزان استفاده اينترنت كاربران
دور زدن سيستم هاي امنيت و يا كنترل هاي والدين
اسكن محتواي دريافت شده از وب جهت يافتن بد افزارهاي احتمالي
اسكن محتواي خارج شده از شبكه
دور زدن محدوديت هاي منطقه اي

پراكسي مي تواند به دو صورت كار كند:
Normal Mode یا پراکسی بیس که در این حالت کاربر حتما باید IP و پورت پراکسی را تنظیم کند:

Transparent mode
در حالت دوم ترافیک قبل از ورود به Default Gateway به پراکسی رسیده و عملیات لازم روی آن انجام می شود و کاربر نیازی به تغییر تنظیمات ندارد.

 

برای دانلود squid از این آدرس استفاده نمایید:
http://www.squid-cache.org/Versions

كامپايل كردن : مانند هر سرويس يا نرم افزار ديگري روش كامپايل كردن به شكل زير است :

# tar -xzf squid.x.y.z.tar
cd squid.x.y.z
./configure
make
make install

پس از نصب می توانیم از طریق دستورات زیر سرویس اسکویید را متوقف یا اجرا کنیم:
service squid start
service squid restart
service squid stop

فایل تنظیمات یا پیکر بندی اسکویید در مسیر زیر می باشد:
etc/squid/squid.conf/

 

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

خرید آنلاین  VPS

حذف چک دیسک ویندوز

FQDN چیست؟

طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *