تفاوت دیسک Thick Provision و Thin Provision

تفاوت دیسک Thick Provision و Thin Provision

تفاوت Thin Provision , Thin Provision  به عنوان دیسک مجازی در ماشین های مجازی.

برای ایجاد یک ماشین مجازی در VMWare و در بخش منابع که به ایجاد دیسک می رسید با گزینه  Thick Provision و Thin Provision مواجه می شویم.

در هنگام ایجاد ماشین مجازی لازم است تمام یا مقداری از فضای یک دیسک واقعی یا Logical Drive را به صورت Virtual Disk به ماشین جدید اختصاص دهیم. در این بخش ابتدا Data Sore که قبلا به سیستم معرفی شده را انتخاب می کنیم و در مرحله انتخاب مقدار فضای موجود نمایش داده می شود.

در مثال زیر با استفاده از 2 دیسک SAS با ظرفیت 300 گیگابایت در یک سرور با RAID 1+0 یک Logical Drive ایجاد شده که به صورت یک دیسک با ظرفیت حدود 280 گیگابایت قابل انتخاب است و بین 3 فرمت زیر باید یکی را انتخاب کنیم:

 

 

Create New Virtual machine Thick, Thin

Thick Provision Lazy Zeroed

به این فرمت فلت Flat نیز گفته می شود و فرمت پیش فرض vMware برای دیسک مجازی است.
در این حالت تمام فضای در نظر گرفته شده به دیسک مجازی اختصاص داده می شود و در زمان ایجاد دیسک مجازی اطلاعات موجود در دیسک پاک نمی شود و تنها غیر قابل دسترسی می شوند (شبیه به زمانی که یک فایل پاک شده ولی در Recycle Bin ویندوز قابل دستیابی است.) تا زمانی که اولین بیت روی آن نوشته شود به همان شکل باقی می ماند و شانس ریکاوری اطلاعات قبلی در این روش بسیار بالاست. در این روش به دلیل فرمت نشدن سرعت ایجاد دیسک نیز بیشتر است.

Thin Provision

در این نوع از دیسک مجازی نیز مثل حالت پیش فرض تمام فضای در نظر گرفته شده به دیسک مجازی اختصاص داده می شود با این تفاوت که اطلاعات قبلی دیسک اصطلاحا Zeroed Out و غیر قابل بازیابی می شود.زمان ایجاد این فرمت از سایر روشها بیشتر است.

تفاوت اصلی دو روش Thick Provision با Thin Provision در این است که در این فرمت تمام فضای دیسک به طور واقعی به ماشین اختصاص داده نمی شود به طور مثال اگر یک دیسک 300 گیگ داشته باشیم و 300 گیگ آن را با فرمت Thin به اولین ماشین بدهیم برای ماشین مجازی بعدی نیز 300 گیگابایت دیسک در دسترس داریم و تازمانی که مجموع مصرف ماشینها به 300 نرسد هر مقدار باقی مانده دیسک برای همه قابل استفاده است.
از این فرمت دیسک مجازی زمانی استفاده می شود که مقدار دیسک محدود باشد و با قاطعیت امکان تعیین مقدارد مورد نیاز هر ماشین وجود نداشته باشد.

Deploy OVF Template Thin provision

آیا امکان تغییر فرمت Thick به Thin یا بالعکس وجود دارد؟
بله با استفاده از Storage vMotion امکان انتقال دیسک مجازی از یک فرمت به دیگری وجود دارد. توجه داشته باشید امکان تغییر دیسک سرور مجازی روشن به پارامترهایی بستگی دارد که ممکن استدر موارد این امکان وجود نداشته باشد م برای تغییر نیاز به خاموش کردن سرور باشد.

نکته:
استفاده از فرمت Thin در صورت پشتیبانی از قابلیتهای کلاسترینگ از جمله Fault Tolerance توصیه نمی شود.

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:

فرمتهای دیسک در سرور مجازی

VPS ایران

دیسک SSD در سرور مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *