تورنت چیست؟ | Torrent

تورنت چیست؟ | Torrent

تورنت چیست؟ | Torrent

زمانی دیتاها خیلی کوچک و کم حجم بودند اما امروزه حجم اطلاعات و انتقال اطلاعات در حال افزایش و بالا رفتن است. برای دانلود این حجم از اطلاعات روش قدیمی  Client – Server ممکن است با فشار زیادی مواجه شود.
تورنت ( Torrent ) که بیشترین کاربردش در بحث سرگرمی است برای انتقال این حجم از اطلاعات ساخته شد.
با گذشت زمان نرم افزارهای مختلفی از جمله Bit Torrent و uTorrebt که حرف اول آن حرف p ریاضی بود و لی همه جا u خوانده می شد، برای استفاده آسان در انتقال فایل خصوصا دانلود تورنت پا به عرصه گذاشتند در اینجا به معرفی تورنت و چگونگی کار با این شبکه بزرگ می پردازیم.

تورنت چیست و چگونه با آن می توان حجم بالایی از اطلاعات را منتقل کرد؟

به طور خلاصه سیستم اشتراک گذاری با مشارکت کلاینتها است.
اگر n نفر به سرور مرکزی در سیستم کلاینت سرور وصل شوند، سرور مرکزی در یک نقطه به انتهای منابع پهنای باند یا پردازشی می رسد و ارتباط بین کارگزار و مشتری دچار مشکل شده و قطع شود. راه حل این مشکل استفاده از تورنت است. نمونه ای از این برنامه Bit Torrent است که اینجا به معرفی و نحوی کار آن اشاره می کنیم :
ابتدا برنامه را به صورت رایگان دانلود و نصب می کنید. این برنامه شبیه مرورگر عمل می کند و در حقیقت یک میان افزار است.
سایت هایی هستند که لیست تورنت های قابل اشتراک و دانلود را به شما نمایش می دهند مثل Pirate Bay و با جستجو در آنها فایل مورد نظر خود را پیدا می کنید ولی عملا از این سایت دانلودی انجام نمی شود.این سایتها زمانی که در جستجوی فایلی هستید از اطلاعات Peer ها از طریق همین میان افزار مطلع هستند و در قالب یک فایل txt با اندازه تقریبی یک کیلو بایت لیست تمامی Peer های دارای فایل مورد نظر را به شما می دهند. در نتیجه فقط متکی به سرور نیستید و Peer ها خودشان به هم اطلاعات را می دهند. هر چه تعداد دانلود آن فایل توسط Peer های بیشتر شود، سرعت دانلود آن بیشتر خواهد شد و شما می توانید در کمترین زمان ممکن فایل مورد نظر خود را دانلود نمایید البته اگر فایل اصطلاحا مرده باشد و کسی در حال اشتراک آن نباشد یا تعداد Peer های آن کم باشد هم به مشکل بر می خورید. معماری تورنت متفاوت است به این نوع از معماری، معماری ترکیبی یا Hybrid می گویند که ترکیب دو معماری کلاینت سرور و P2P یا همان معماری نظیر به نظیر است و به نوعی با ترکیب این دو معماری از فواید هر دو در معماری جدیدی تحت عنوان معماری ترکیبی بهره می برید. تورنت یک نمونه معرف از معماری ترکیبی است.

 

تورنت ترکر

فایل های تورنت را چگونه پیدا کنیم؟

در حال حاضر با توجه به اینکه تورنت کاربرد های ضد کپی رایت پیدا کرده و دانلود های غیر قانونی در آن انجام می شود در بسیاری از کشور ها مسدود شده ولی می توانید با پیدا کردن سایت هایی که تورنت ها را لیست می کنند مثل Pirate Bay فایل مورد نظر را جستجو کنید با یک جستجوی ساده از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل و یا میان افزارهای تورنتی همانند uTorrent می توان نتایج زیادی را برای دانلود فایل مورد نظر یافت. برای مثال با جستجوی عبارت “دانلود تورنت Office” از طریق گوگل وب سایت های تورنتی آن به عنوان نتیجه به شما داده خواهد شد. همانطور که قابل مشاهده است، نتایج بدست آمده از جستجوی فوق در حدود 17.500.000 بوده است :

همچنین به کمک میان افزار uTorrent و با جستجوی عبارت “دانلود Office2013” فایلی از تمامی وب سایت های تورنت دارای این نرم افزار را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید آفیس 2013 به راحتی، با سرعتی به مراتب بیشتر از روش های پیشین و بدون پرداخت هزینه دانلود نمایید :

 

utorrent تورنت چیست

برخی اصطلاحات کلیدی در تورنت :

Peer to peer یا نظیر به نظیر : بدین معنا است که ارتباط دودویی بین دو کامپیوتر برابر به منظور انتقال اطلاعات صورت می پذیرد. به هر کاربری که عضو این شبکه است و به دانلود اطلاعات می پردازد یک Peer گویند. معمولا Peer ها تمام فایل مورد نظر را ندارند، در صورتی که کل فایل را دارا باشند، Seed نامیده می شوند.
Seed : کاربری است که یک کپی کامل از فایل مورد نظر را دارا می باشد. به طور مثال زمانی که کاربر فایل مورد نظر خود را به طور کامل دانلود نماید، تا زمانی که بر روی Finish کلیک نکند و یا به هر طریقی آن را باز نگه دارد، امکان دانلود به کاربران دیگر را خواهد داد و به این عمل Seeding گویند. برای کمک به دیگر Peer ها و عدم شناخته شدن به عنوان یک Leech در این شبکه بزرگ، بهتر است پس از دانلود مدتی عمل Seeding را انجام دهید.
Leech : به کاربری که بیش از آنکه امکان دانلود اطلاعات خود را به دیگران دهد، از Peer های دیگر استفاده می نماید و حجم دانلود بیشتری نسبت به آپلود دارد و عمل Seeding را در کمترین حد ممکن انجام می دهد Leech گویند.
Tracker : سرورهایی که به آدرس دهی فایل های تورنت بین اعضای شبکه می پردازند و نقش هماهنگ کننده بین Peer ها را برعهده دارند Tracker گویند.

نکته امنیتی :
این برنامه از دسترسی های غیر مجاز بین Tracker ها جلوگیری می کند بدین معنا که شما به عنوان یک Tracker دسترسی به سایر فایل های Tracker ای که فایل مورد نظر شما را دارا می باشد، ندارید و بلعکس. اما رسیدگی بر روی اینکه خود فایل X دارای چه محتوی است، ندارد.

 

هر گونه کپی برداری از این مطلب تنها با درج لینک این صفحه به عنوان منبع از وبلاگ شبکه دی بلامانع است

مطالب مرتبط:
حذف چک دیسک ویندوز

FQDN چیست؟

طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *